I mitten av december fick vi se bilder på ansiktslyfta E-klass, som kommer att visas upp på Detroitsalongen, vilken drar igång den 14 januari. Nu blir det känt att kombin och sedanen får sällskap av syskonen E-klass Coupé och Cabriolet, som också genomgår samma förnyelse.
Det som märks mest är förstås den förändrade yttre designen. Fronten har fått samma designtema som de andra nya E-klassvarianterna, även om några utseendedetaljer är unika för just Coupé och Cabriolet. De behåller också en mer framträdande kant över de bakre hjulhusen till skillnad från kombin och sedanen.
Även interiört har man pillat lite med detaljer för ett uppfräschat utseende. Det mest framträdande är att växelväljaren försvunnit från mittkonsolen. Den sitter numera vid ratten.
De tekniska nyheterna handlar om nya hjälp- och säkerhetssystem som till exempel autobroms och ett system som kan upptäcka trötthet.
Sex bensinmotorer som sträcker sig från 184 hk till 408 hk erbjuds, och tre dieselmotorer på mellan 170 hk och 265 hk.
Diskutera: Vad tycker du om uppdaterade E-klass Coupé och Cabriolet?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Coupen är rätt lyckad medan cabben lider av samma problem som de flesta moderna cabbar, en vindruta med alldeles för mycket bakåtlutning.
Om jag hade varit aderton och rik arvtagare så....
Men idag är det delvis andra kvalitéer som gäller.
Ett äldre par måste kunna ta sig in i baksätet utan problem.
@Prestigelös: Misstänker att vindrutans lutning beror på en strävan att uppnå så laminär strömning som möjligt i Autobahn-fart. Ju mer vinkelrät ruta, desto högre turbulens, vilket tvingar föraren att sänka farten, något som alla officersaspiranter vet (hej kaptenen) är en dödssynd för Mercedesförare.
Börjar se ut som de flesta andra nya bilar - förutom den stora fula stärnan som skämmer hela grillen.
Förstikön, var har det någonsin framgått i mina inlägg att det skulle vara en "dödssynd" att sänka farten för mig som Mercedesförare? Det har tydligt framgått i flera debatter att jag till exempel med dubbfria vinterdäck tar ut svängarna rejält. Har du missat detta?
Men det klart, du tänker på diskussionen om omkörningar, i vilken du flippade ur totalt, och i vilken jag ansåg - med stöd från AL med flera - att det är bättre att kortvarigt öka hastigheten över gällande hastighetsgräns för att göra en snabb och säker omkörning i stället för att ligga kvar på motsatt körbana riskfyllt länge och sega sig om.
Du är bara för patetisk.
Jag tycker också att vindrutans lutning ser väldigt överdriven ut på "Caben"
Fördärvar liksom sidolinjerna.
Varför testas cabbar i Kaliforniens sol fast de ska säljas i Sverige? Vore det inte bättre ur konsumentsynpunkt om de testades under 14 dagar i Nordisk sommar?
Cabbe funkar bra i nordisk sommar det vet jag, jag hade en cab i 3 år och körde ofta nercabbat på sommaren.
Hur får man upp cabben när man befinner sig på enfilig wirerväg och överraskas av störtregn. Svänger in till sidan och ringer 020-999 444?
Dags för Merca att sluta med det där smäckiga grillemblemet snart? Ser ut som om det är en stjärna utskriven på svart papp placerad bakom en plastbit.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.