Att hålla koll på elbilsladdningen eller värma upp kupén i förväg med hjälp av en mobilapp är något många bilägare uppskattar, särskilt under vintern. Det är också något som biltillverkarna skryter om i sina annonser.
Men i många fall fungerar inte appen som den ska. En granskning Vi Bilägare gjorde tidigare i år visade att flera mobilappar som är kopplade till olika bilmärken får urusla betyg av ägarna.
Ett av flera märken som drabbats av teknikproblem är Skoda. Ibland fungerar inte alla funktioner och ibland ”tappas bilen bort” helt vilket innebär att bilägaren måste registrera den igen. Problemen har gett upphov till en mängd klagomål från ägarna.
”Vi tar kritiken på största allvar”
Grundtekniken för Skodas app delas med andra märken i VW-koncernen. Eftersom bilägaren vill kunna ansluta till sin bil på distans finns ingen direktkoppling mellan appen och bilen, utan kommunikationen sker via en server.
– En uppkoppling via ett serverbaserat system stärker å ena sidan säkerheten men medför å andra sidan en ökad risk för störningar, då externa faktorer har större inverkan, säger Hanna Westrin, informationschef på Skoda i Sverige, till Vi Bilägare.
Enligt henne bedriver Skoda ett ”långsiktigt arbete och lägger mycket kraft på att minska risken för störningar samtidigt som servicenivån höjs”.
– Vi tar kritiken på största allvar och rekommenderar att kontakta vår kundservice vid eventuella tekniska problem med tjänsterna.
Vad är det rent tekniskt som gör att ägarna får problem?
– Som nämnts tidigare har Skoda prioriterat säkerhet vid utveckling av systemet och Connect-tjänsterna, utöver det kan vi inte lämna ut den typen av information.
Fri förlängning
Om kunden kontaktar Skoda kommer kundtjänsten ställa uppföljande frågor och försöka hitta en möjlig orsak till varför appen strular. Om det inte rapporterats in någon driftstörning när problemet upptäcktes skapas ett ärende till fabriken som utreds vidare.
Bilägarna är frustrerade över att appen inte fungerar och har gett den dåliga betyg. Finns det möjlighet att få ersättning eller kompensation när funktionen inte fungerar?
– Kunden får kompensation i form av fri förlängning av sina tjänster, givetvis för att kunden inte ska behöva betala för tjänster som har upplevda problem.
Kommentarer till artikeln (13)
- 23 februari 2022 motorcykelentusiasten skrev:…
- 23 februari 2022 Fråga till övriga - Är det…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.