Hos försäkringsbolaget If har antalet inrapporterade personskador gått från 6 stycken 2019 till 40 stycken år 2020.
– Fram till sista maj 2021 har vi redan registrerat 23 personskador så det ser tyvärr ut som att ökningen håller i sig även 2021, säger Johan Granholm, motorexpert på If.
Också antalet skador på egna fordonet ökar, från 176 anmälningar 2019 till 252 stycken 2020. Hittills under 2021 är siffran 112.
En A-traktor kan köras av förare från 15 års ålder med behörighet AM, samma som för EU-moped. Enligt vägtrafikregistret finns idag mer än 36.000 A-traktorer i Sverige. Transportstyrelsen rapporterade i maj 2021 att på mindre än ett år har beståndet ökat med 27 procent. Förklaringen kan härledas till en regeländring som gjordes i juli 2020.
Då slopades kravet på att fordonet får köra max 10 kilometer i timmen på lägsta växeln vid två tredjedelar av ursprungsmotorns maximala varvtal. Detta betydde i praktiken att bilarna inte längre behövde konstrueras med dubbla växellådor och många bygger numera om helt vanliga personbilar med automatlåda till A-traktorer. Regeln att A-traktorer får köras i max 30 kilometer i timmen finns kvar. Sedan 2018 måste också A-traktorerna besiktas.
– Det är jättebra för trafiksäkerheten att vi sedan ett par år har besiktningskrav på dessa fordon så att de kontrolleras. Det är även bra med de nya reglerna som gör att man inte behöver bygga om bilarna, utan bilens ursprungliga deformationszoner och övriga hjälpsystem är intakta, säger Johan Granholm.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.