Det är en kinesisk myndighet som tvingar Tesla att återkalla bilarna och rätta till problemet. Bilarna är byggda mellan 17 september 2013 och 16 augusti 2017.
En av komponenterna vid stötdämparna kan spricka om bilen till exempel utsätts för en olycka, lastas för tungt eller om föraren råkar köra i ett ovanligt djupt potthål. Om bilen sedan körs vidare kan sprickan bli större och komponenten kan då brytas av.
Det kan i vissa fall leda till att föraren tappar kontrollen över bilen. Vissa av bilarna ska enligt de kinesiska myndigheterna ha problem med stötdämparna både fram och bak.
Bilarna byggdes i USA och har alltså exporterats till Kina. Det är än så länge oklart om samma komponenter använts även i bilar som exporterats till andra länder, som Sverige. Amerikanska myndigheten NHTSA har undersökt felet tidigare men det klassades då inte som något allvarligt fel.
Tesla hävdar att återkallelsen är framtvingad av kinesiska myndigheter och att det egentligen inte handlar om något fel, skriver Electrek.
Läs också: Tesla erkänner: Stötfångaren kan trilla av vid regn
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Hmmm, jag tror vi kommer se fler vikt relaterade problem framöver.. bilarna är för tunga och påfrestningarna kan bli för stora över tid eller om plötsliga krafter uppstår som konstruktionen inte klarar av.
Vargen, vargen. Tunga bilar har funnits länge och stötdämpare, och fjädring är vanligen dimensionerade efter det. De brukar dock slita ut P-ändor och liknande lite fortare än lättare bilar.
Om man kör i extrema potthål på Kinesika landsbyggden så kan väl saker gå sönder på vilken bil som helst.
Är det ingen som förvånas över att det är kinesiska myndigheter som plötsligt börjar måna om människoliv?
Det är väl ändå en av de första gångerna och måste vara något unikt!
Hmmm
"om föraren råkar köra i ett ovanligt djupt potthål." är det nog inte bara Teslor som har problem, kanske en John Deere i 6R-serien är ett bättre val på de vägarna.
Detta är väl ändå en flera dagar gammal nyhet? Tyckte jag såg om detta på youtube för flera dagar sedan i alla fall.
Känns snarare som en portion kinesiskt handelskrig. Tesla verkar de facto ha haft färdigutvecklade bilar till skillnad mot vissa nya märken under etablering. Jag har stort förtroende för Teslas förmågor
På Model X är det nog inte helt ovanligt med tidiga stötdämparbyten. Var väl en artikel här på ViB om någon som fått byta efter 1000mil. Jag kikade inte lite på Tesla-klubben och det skrivs en del om tidiga stötdämparbyte.
Ingen konstigt egentligen. Tesla är fortfarande "nya" i branschen så lite barnsjukdomar är väl rätt normalt.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.