Det blev inte precis något toppbetyg när Euro NCAP krocktestade Jeep Wrangler. Resultatet blev bara en enda stjärna av fem möjliga.
Det gick inte så mycket bättre när amerikanska IIHS satte tänderna i bilen. Trots att modellen är helt nyutvecklad visade det sig att den hade en benägenhet att välta vid ett av krocktestmomenten.
Fiat/Chrysler som äger Jeep kritiserade testet och hävdade att resultatet påverkades av hur bilen kopplades in till testmaskinen. Efter vissa justeringar gjordes testet om – dock med samma resultat: bilen välte igen.
När Fiat/Chrysler själva genomförde ett test lyckades bilen stå kvar på sina fyra hjul utan problem.
IIHS har dock fått indikationer på att Jeep jobbar på en lösning. Exakt vilka förändringar som ska göras, och om det eventuellt kan bli aktuellt med en återkallelse, är än så länge inte klart.
Vi får heller inte veta så mycket mer i Fiat/Chryslers officiella uttalande.
”Vi har byggt mer än 500 000 av de här bilarna. Utifrån det antalet har vi inte vetskap om några olyckor som är relaterade till IIHS testresultat. Med fler än 75 tillgängliga säkerhetsfunktioner uppnår och överträffar Jeep Wrangler Unlimited alla säkerhetskrav och fortsätter hyllas av nyhetsorganisationer och konsumentgrupper”, står det i uttalandet.
Trots vältrisken vill IIHS poängtera att bilen räknas som säker i andra testmoment, där den fick bra betyg för grundskyddet vid en olycka. IIHS ska testa bilen igen efter Fiat/Chryslers uppdatering.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
"När Fiat/Chrysler själva genomförde ett test lyckades bilen stå kvar på sina fyra hjul utan problem."
Då måste det naturligtvis vara fel på den testmetod som NCAP använder!
Det gäller alltså att anpassa krocktesten för varje särskild bil så att den inte välter?
Men... vältande "Jeepar" är ju välkänt fenomen sedan 1940-talet, har väl något med kaross och viktfördelning att göra, kan det verkligen "fixas" "med en liten uppdatering" av någon komponent?
Citerat ur artikeln:
"När Fiat/Chrysler själva genomförde ett test lyckades bilen stå kvar på sina FYRA hjul utan problem."
Den som sett filmen ser att vänster framhjul knappast går att "stå på" längre, hjulet lossar oåterkalleligen oberoende om bilen välter eller inte!
...nu var det ju hos amerikanska IIHS som bilen välte (enl artikeln) medan den fick allmänt dåligt resultat hos EuroNCAP.
Fiat/Chrysler är ju inte väldens bästa bilar precis.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.