Svenska bilköpare som slår till på en ny bil får den så kallade vagnskadegarantin ”på köpet”. Men i själva verket är det ingen garanti utan en försäkring och kostnaden läggs ovanpå bilens pris.
Det senaste åren har vagnskadegarantin kritiserats hårt från flera håll. I en granskning som Vi Bilägare gjorde visade det sig att vagnskadegarantin är en kassako för försäkringsbolagen och att självrisken för bilägare som behöver utnyttja den kan ligga på upp till 16 700 kr.
Bilägarna kan heller inte välja den verkstad eller det försäkringsbolag de vill, utan är låsta till bolag utvalda av generalagenten.
– Fördelen är att man aldrig riskerar att vara underförsäkrad vid köp av en ny bil, men vi märker också att den högre självrisken kommer som en obehaglig överraskning för många bilägare, sa Helen Bernerfalk, jurist på Konsumenternas Försäkringsbyrå, i samband med granskningen.
”Självrisken kommer som en obehaglig överraskning för många bilägare”
Nu anmäls vagnskadegarantin till Konkurrensverket av Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF), skriver tidningen Motorbranschen.
Konkurrensverket har för drygt två år sedan gjort en granskning av vagnskadegarantin som kom fram till att konsumenterna skulle gynnas rent konkurrensmässigt om vagnskadegarantin fungerade på ett annat sätt. Men myndigheten drev inte frågan vidare.
SFVF begär nu att garantin granskas igen för att se om den strider mot konkurrenslagstiftningen.
Läs också: Vagnskadegarantin en kassako för försäkringsbolagen
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.