En ny rapport från Naturskyddsföreningen belyser ett problem som är nästan helt outforskat i bilvärlden, nämligen hur smutsiga de bränsledrivna bilvärmarna kan vara på vintern.
Flera biltillverkare som monterar in bränslevärmare i nya bilar gör det för att ägaren ska kunna värma upp motorn och kupén innan bilen körs iväg på vintern. Anledningen ska vara att utsläppen under körning blir lägre.
Men i verkligheten är det inte alls säkert att utsläppen blir lägre, och tester har visat att utsläppen av både koldioxid, kväveoxider och partiklar i själva verket kan bli betydligt högre med bränslevärmare än utan.
De bränsledrivna värmarna tillåts släppa ut i princip helt orenade avgaser i boendemiljö där bilen står parkerad.
”Vi konstaterar att utsläppen är omfattande och nästan helt oreglerade. Det är även anmärkningsvärt att bilvärmare har ett eget avgasrör som inte omfattas av samma regler som avgaser från bilens motor”, står det i rapporten.
”Vi välkomnar gärna en dialog med Naturskyddsföreningen kring detta”
Volvos svar: ”Stämmer inte med vår data”
En av biltillverkarna som kritiseras mest i rapporten är Volvo.
”Naturskyddsföreningen gör ett stort antal antaganden i sin studie som inte överensstämmer med Volvo Cars egen data. Vi välkomnar gärna en dialog med Naturskyddsföreningen kring detta. Volvo Cars bilar uppfyller alla gällande lagkrav”, uppger Volvos informationsavdelning i ett mejlsvar till Vi Bilägare.
Volvo har tidigare inte haft några siffror kring utsläppen från bränslevärmarna. I en tidigare kommentar till Auto Motor & Sport svarade dåvarande presschefen Annika Bjerstaf så här:
”Vi får dessvärre lämna walkover på svaren för bränslevärmare. Hur vi än söker in i systemet hamnar vi i återvändsgränder och blir hänvisade än hit och än dit.”
Ingen branschstandard
Nu har Volvo undersökt utsläppen närmare, men vill inte dela med sig av resultatet.
”Det stämmer att det här är ett område där det finns väldigt lite data och det är just därför som Volvo Cars nu gjort en egen studie för att få en bättre förståelse av miljöpåverkan. Då det är ett område där det inte finns någon branschstandard kring mätmetoder är detta inga offentliga siffror. Däremot välkomnar vi en dialog med Naturskyddsföreningen kring detta.”
Hur ser ni generellt på att utsläpp från bränslevärmare i princip inte regleras alls och att även helt nya bilar alltså kan släppa ut helt orenade avgaser vintertid på grund av värmaren? Kan Volvo på något sätt driva på utvecklingen här istället för att så att säga ”bara” uppfylla gällande lagkrav?
”Det viktigaste steget är att ersätta de fossila bränslena med elektrifiering vilket Volvo Cars har som ambition. Eftersom lagkraven inte driver på utvecklingen använder vi den egna forskningen för att göra produkterna bättre i samarbete med leverantörerna.”
Volvo prioriterar alltså att elektrifiera modellprogrammet före att utveckla ny teknik för bränslevärmare. Men eftersom det fortfarande är laddhybriderna som står för den största delen av Volvos elektrifiering, och eftersom laddhybriderna har den här typen av bränslevärmare som kan släppa ut orenade avgaser, lär problemet kvarstå tills Volvo går över till helt eldrivna bilar.
Läs också: Smutsiga bränslevärmare en miljöbov – så höga är utsläppen
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.