Fiat Chrysler återkallar 1,4 miljoner fordon i USA för att uppdatera mjukvaran.
Efter att två datahackers lyckats ta kontrollen över en Jeep Cherokee går nu Fiat Chrysler ut med ett återkallande som ska täppa till säkerhetsläckan i infotainmentsystemet Uconnect. Modeller som berörs är bland annat Dodge Ram, Durango och Jeep Cherokee samt Jeep Grand Cherokee från 2013 och framåt.
I Sverige berörs inga fordon av återkallelsen, enligt Ebba Jeppsson, talesperson på Fiat Chrysler. Attacken skedde via ett inbäddat mobilmodem, ett system som inte finns i fordon på den Europeiska marknaden.
Enligt USA:s trafiksäkerhetsmyndighet NHTSA är det första gången som oro över cybersäkerhet lett till återkallande.
Samtidigt väntar rekordböter på över 100 miljoner dollar för Fiat Chrysler i USA. Detta på grund av att NHTSA är missnöjda med hur företaget skött flera av sina tidigare återkallelseprogram.
Diskutera: Vad tycker du om Fiat Chryslers hantering av hackerattacken?
I Sverige berörs inga fordon av återkallelsen, enligt Ebba Jeppsson, talesperson på Fiat Chrysler. Attacken skedde via ett inbäddat mobilmodem, ett system som inte finns i fordon på den Europeiska marknaden.
Enligt USA:s trafiksäkerhetsmyndighet NHTSA är det första gången som oro över cybersäkerhet lett till återkallande.
Samtidigt väntar rekordböter på över 100 miljoner dollar för Fiat Chrysler i USA. Detta på grund av att NHTSA är missnöjda med hur företaget skött flera av sina tidigare återkallelseprogram.
Diskutera: Vad tycker du om Fiat Chryslers hantering av hackerattacken?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Undrar hur bra datasäkerhet som Tesla har i sina bilar för dessa skall väl kunna uppdateras via nätet så gissningsvis har även dessa "inbäddade mobilmodem"....
F ö så är väl Fiat Chryslers hantering av detta fel vad man kan kräva av ett företag som blir påkommet med "byxorna nere" i detta avseende.
Man kan ju få både mobiler och hemdatorer hackade och länsade på uppgifter vilket jag kan tycka är ett större problem.
Faran att någon skulle försöka hacka sig in i en rullande bil enbart för att sabotera finner jag som mycket liten, större risk då att man själv kör åt fanders eller blir påkörd av någon annan.
Fast kanske ett uppslag för polisen hur de ska få stopp på flyende bilar, biljakter blir ett minne blott...
Blir nog rätt mycket jobb för advokaterna om inte säkerhetsluckan täpps till då det går att hävda att någon tog över bilen och föraren var oskyldig, plötsligt en öppning för mord, då det går att köra ihjäl någon och hävda hackning...naturligtvis jävligt allvarligt.
Hoppas att de kommer att försöka hacka andra märkens bilar som också har möjligheten att koppla upp sig mot internet!
Det finns en annan sida av myntet: amerikansk polis och andra säkerhetsmyndigheter jobbar hårt, både på konstruktionssidan och på lagstiftningssidan, för att få möjlighet att stoppa fordon av olika skäl. Att försöka förena en hackersäker konstruktion med myndighetskrav på att just kunna 'hacka' bilar blir en ännu större utmaning.
Skönt att man har sparat några bilar från 60 och 70-talet...
Antifeministen.
Ja! Tillbaka till bilar man veva igång och med gökur som man får dra upp varje morgon...
*skakar på huvet*
Man hackar inte bilar för att sabotera i första hand man hackar bilar för att antingen stjäla från parkering eller att carjacka. Stoppar man bilen på ett ställe där man har folk väntande är det inga problem att ta fram en pistol och tvinga till sig bilen. De som äger bilen kommer ju inte att kunna köra därifrån.
@axa
Varför är du så svart eller vit...?
Men lugn... utvecklingen går inte att stoppa.
Snart har du ditt chip bakom örat...
GDS:
Nja, men übernostalgiker som romantiserar svunna biltider är tråkigt.
Så länge inte ny teknik strular eller gör körandet tristare så välkomnar jag framtiden.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.