För två år sedan väckte en dödsolycka med en självkörande bil från apptaxibolaget Uber i Arizona mycket uppmärksamhet.
Polisens rapport avslöjade att föraren som satt bakom ratten, och aktiverat bilens självkörande läge, var distraherad och tittade på film i mobilen. Hade föraren haft uppmärksamheten på vägen hade olyckan – där en 49-årig kvinna som korsade vägen omkom – förmodligen gått att undvika.
Bilen i fråga var en Volvo XC90, men det var Uber som stod för den autonoma tekniken och sensorerna. Uber har gjort upp i en förlikning med kvinnans familj.
Nu väljer åklagaren i fallet att väcka åtal mot föraren för vållande till annans död, vilket ger ett rekommenderat straff på mellan 2,5 och 6 års fängelse.
– När en förare sätter sig bakom ratten på bilen har de ett ansvar att köra den på ett säkert och laglydigt sätt, säger åklagaren i ett uttalande.
Redan förra året beslutades att inte väcka åtal mot Uber, även om en amerikansk trafiksäkerhetsmyndighet riktat hård kritik även mot Uber och mjukvaran i bilen efter olyckan.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Skönt med positiva nyheter!
Det är förare som inte vill köra bil utan gör annat bakom ratten t. ex fipplar med mobilen som polisen ska jaga , istället för dem som kör lite för fort.
Förstår nada, en bil som ger sig ut för att vara självkörande ska väl kunna köra mellan två destinationer utan någon som helst förare i bilen. Allt annat borde vara förbjudet. När tekniken är mogen någon gång i framtiden vill jag kunna ta en tupplur i min självkörande bil utan att vara orolig. Halvt självkörande bilar där `föraren´ måste övervaka färden blir ju mer uttröttande än att köra själv samtidigt som körskicklighet snabbt avtar.
Självkörande bilar är nog inte 100 procent klara än.
Hälften av alla Tesla-ägare åker i finkan direkt, utan att passera gå eller?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.