Efter att sladden dragits ur får vi se dammsugarföretagets skapelse som skulle fått nära 100 mils räckvidd.
Storbritanniens rikaste person, sir James Dyson, plöjde ner 500 miljoner pund i projektet att ta fram en elbil. Men innan första prototypen hann nå vägarna lades utvecklingen ner. Brittiska tidningen The Sunday Times har fått följa med in i företagets forskningsanläggning där James Dyson visar upp hur den sjusitsiga utmanaren till bland andra Tesla Model X skulle ha sett ut. Arbetsnamnet var N526.
Det hela började 2017 då företaget Dyson, mest känt för sina dammsugare och hårfönar, gick ut med att de satsade på att utveckla en elbil som skulle stå klar 2020. Men allt fick ett tråkigt slut i oktober 2019, då man kom fram till att det inte var affärsmässigt hållbart.
I ett uttalande på företagets hemsida skrev James Dyson att man istället ska koncentrera sig på bilrelaterad teknik, såsom AI och sensorer, dessutom utveckla av nya typer av batterier.
"Vi kommer också att koncentrera oss på den formidabla uppgiften att tillverka solid state-batterier. Vårt batteri kommer att gynna Dyson på ett djupgående sätt och ta oss i spännande nya riktningar".
Om Dysons elbil hade nått produktion hade den haft längre räckvidd än någon annan: 965 kilometer, alltså nästan 100 mil. Det är nästan dubbelt så mycket som Tesla Model S. Dubbla elmotorer fick den 2,6 ton tunga och 5 meter långa bilen att röra sig från stillastående till 100 kilometer i timmen på 4,8 sekunder. För att få ekonomin att gå ihop hade varje bil behövt en prislapp på 150 000 pund, motsvarande drygt 1,8 miljoner kronor.
Diskutera: Vad tycker du om att Dysons elbil inte blir verklighet?
I ett uttalande på företagets hemsida skrev James Dyson att man istället ska koncentrera sig på bilrelaterad teknik, såsom AI och sensorer, dessutom utveckla av nya typer av batterier.
"Vi kommer också att koncentrera oss på den formidabla uppgiften att tillverka solid state-batterier. Vårt batteri kommer att gynna Dyson på ett djupgående sätt och ta oss i spännande nya riktningar".
Om Dysons elbil hade nått produktion hade den haft längre räckvidd än någon annan: 965 kilometer, alltså nästan 100 mil. Det är nästan dubbelt så mycket som Tesla Model S. Dubbla elmotorer fick den 2,6 ton tunga och 5 meter långa bilen att röra sig från stillastående till 100 kilometer i timmen på 4,8 sekunder. För att få ekonomin att gå ihop hade varje bil behövt en prislapp på 150 000 pund, motsvarande drygt 1,8 miljoner kronor.
Diskutera: Vad tycker du om att Dysons elbil inte blir verklighet?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.