Nästa artikel
Dyraste perioden för trängselskatt inledd
Nyheter

Dyraste perioden för trängselskatt inledd

Publicerad 2 mars 2020
Från och med 1 mars råder högsäsong vid tullarna i Stockholms infarter. Maxbeloppet per dygn är 135 kronor. Dessutom ses effekter av den förändrade trängselskatten som infördes vid årsskiftet.
Den 1 januari ändrades trängselskatten i Stockholm. Året delades in i två säsonger där maxavgiften som kan tas ut på ett dygn är 135 kronor för högsäsong och 105 kronor för lågsäsong. Högsäsong råder från 1 mars till dagen före midsommarafton, samt mellan 15 augusti och 30 november. Övrig tid är lågsäsong. 

Dessutom tas avgift ut tidigare på morgonen. Förut startade debiteringen när man passerade betalstationen vid 06:30, numera tas avgift ut redan klockan 06:00. Trafikverket har mätt förändringarna i trafiktäthet sedan trängselskatt började tas ut klockan 06.00. De ser att biltrycket i morgonrusningen in till huvudstaden minskat något. 

– Det här är resultatet av vår första mätning från de två första veckorna i januari. Vi gör uppföljande mätningar där vi kan följa utvecklingen av effekterna. Trots att underlaget än så länge är litet, så kan vi se att effekterna var de väntade, och att trafikanterna väljer att resa vid andra tider, säger Jonas Eliasson, måldirektör för tillgänglighet på Trafikverket. 

Andra förändringar som gjorts är att avgiften för enskild passage höjts till max 45 kronor. Dyrast att passera tullarna är vardagar mellan 07:00 till 08:29, samt från 16:00 fram till 17:29 på eftermiddagen. Numera tas det även ut trängselskatt dagarna innan långfredag, Kristi himmelfärdsdag, samt alla helgons dag. Valborgsmässoafton och dagen före nationaldagen blir betaldagar om de infaller på en vardag. 

Diskutera: Vad tycker du om den förändrade trängselskatten i Stockholm?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-03-02 18:47
Stefan Eriksson

De som kör där när det är trängselskatt gör det inte för nöjesskull-de är på väg till eller från jobbet. Det är så dåligt av politiker att lösa politiska misslyckanden med avgifter istället för att stäva efter att infrastrukturen hänger med byggande och inflyttning. Inför byggstopp i Stockholm till förbifarten är klar-vilket den borde varit för länge sedan.

#2 • Uppdaterat: 2020-03-02 20:13
Mattse

Visst märks effekten av höjd trängselavgift. Det har blivit betydligt lättare att ta sig genom Stockholm i rusningstid efter den 1 januari. Tidigare var det tjock runt kl 08 men nu flyter det på riktigt bra och är sällan några omfattande köer vid den tiden.

#3 • Uppdaterat: 2020-03-02 21:17
Stefan Eriksson

Mattse, den effekten är kortvarig. Om ett halvår är det samma trängsel, men de köande betalar mer till statskassan och alla politiska misslyckanden.

#4 • Uppdaterat: 2020-03-03 00:18
Nalle

Börjar bli dyrt att passera Fjollträsk...

#5 • Uppdaterat: 2020-03-03 09:33
Bo Håkansson

Vore enklare om man skrev NÄR det är avgiftsfritt? Lördag - söndag är det fritt? Sommarmånad är det fritt? Före vissa helgdagar - är det fritt ?

#6 • Uppdaterat: 2020-04-30 17:25
jete

Om jag kör min spanskregistrerade bil genom tullen i Stockholm, så skickas väl räkningen till min adress i Spanien. Men där är jag inte på många månader och nu med corona kanske det blir först 2021, som man får köra tillbaka till Spanien. Det hinner komma många tilläggsavgifter innan det är betalt. Men det är inte statens problem, jag vet! Men man blir sur! Känner sig jagad som en kanin! Man behöver få ett halvt år på sig att betala.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.