En amerikansk samlare betalade 35 miljoner dollar för Ferrarin, rapporterar nyhetsbyrån Bloomberg. I svenska kronor motsvarar det ungefär 250 miljoner.
Den tidigare ägaren, en holländsk affärsman, köpte bilen för drygt tio år sedan för 8,4 miljoner dollar. Sedan dess har prislappen mer än fyrfaldigats.
Ferrari tillverkade 39 exemplar av 250 GTO mellan 1962 och 1964. Den rekorddyra bilen byggdes på beställning åt racinglegendaren Stirling Moss under det första produktionsåret och lackades i en för Ferrari unik mintgrön nyans.
Stirling Moss hann däremot aldrig köra bilen. 1962 råkade den numera adlade britten ut för en allvarlig olycka, en krasch som innebär slutet på Moss racingkarriär.
Diskutera: En bra investering?
Etanol går även att använda i modifierade dieselmotorer. ED95 är ett etanolbaserat drivmedel för dieselmotorer som minskar CO2-utsläppen med 90 procent. Förutom 95 procent etanol består det av fem procent tändförbättrare, smörjmedel och korrosionsskydd. Fördelen med ED95 är att etanolens potential kan utnyttjas bättre än i en bensinmotor – med upp till 40 procent verkningsgrad.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ja det är en bra investering. Ferarri 250 GTO kommer nog aldrig att "tappa" priset då denna eftersökta bil inte finns så många original kvar av.
Är förhoppningsvis även ett rekord för vad någon betalat för en mintgrön atteralj någonsin ;) Dilemma - vilja lacka om till Ferrari-röd kontra värdeminskningen för att det inte är orginalfärgen... Lurigt :p
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.