Regeringen vill se höjt förmånsvärde för elbilar, laddhybrider samt gasbilar nästa år. Det framgår av vårbudgeten som presenterades i morse.
I morse presenterade finansminister Magdalena Andersson regeringens vårbudet. En av nyheterna är att supermiljöbilspremien förlängs till och med 2019, men samtidigt kommer det att bli dyrare att ha en supermiljöbil som tjänstebil.
Taket för det nedsatta förmånsvärdet för elbilar, laddhybrider och gasbilar minskar från 16 000 kronor per år till maximalt 10 000 kronor. Därmed ökar förmånsvärdet på flera supermiljöbilar med upp till 500 kronor per månad. Regeringen försvarar förändringen med hänvisning till de offentliga finanserna.
Diskutera: Vad tycker du om förslaget?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Frågan är om det går att sälja laddhybrider eller elbilar utan kraftiga skattesubventioner.
Dumt är väl ett omdöme som duger. Incitamentet att välja tjänstefordon med miljöhänsyn försvinner ju. Men M. Andersson åker ju taxi och andra i ledningen flyger mellan Arlanda och Bromma så dom ser ju inte fördelarna med att få ut miljöbilar på beg.marknaden.
Det finns bara en tanke som rör sig mellan ögonen på MA: Vilka skatter kan jag höja och hur mycket?
Nåja - den höjningen påverkar ju i alla fall inte privatköparna - om det nu är till nån glädje.
Pi: Inte direkt utan indirekt. Regeringar tycker det är ok att ändra regler fram och tillbaka på kort varsel. Först tycker man att det är bra att subventioner ett bränsle för att ställa om till mer miljövänliga bilar. Så gäller det kanske tre år. Om när det då gått ett till två år och någon skall köpa en tjänstebil så kan man inte räkna med att dessa regler gäller hela perioden som leasingen gäller. Då kanske bilföraren struntar i det miljövänligare alternativet och därmed kommer inte biltillverkaren tycka att det är en så särskilt bra ide att tillverka bilar som ingen köpter. Då finns inte dessa alternativ till privatmarknanden heller - varken som nya eller tre år gamla.
30 miljarder extra ska ju till en viss myndighet och på något sätt ska det ju finansieras.
McTar - håller absolut med om att tjänste/förmåns-bilsreglementet borde gälla längre tid än det gjort under senare år så jag förstår absolut problemet. Men för oss privatköpare (är numera pensionär) så är ju dessa bekymmer inget problem - alltid nåt man kan glädja sig åt som pensionär...:)
Och pengarna kommer hivas ner i Migrationsverkets bottenlösa slukhål. Ingen vågar säga emot..
Intressant att en regering med miljöpartiet så konsekvent, på alla tänkbara sätt, försämrar miljöpolitiken. Subventionerna på solceller sänktes, skatt på solceller utreds, supermiljöbilspremien sänktes, nu försämras villkoren igen m m, m m. Har de gjort några positiva miljöåtgärder?! Kan inte komma på nåt endaste. Miljöpartiet är nog bara ett traditionellt vänsterparti, har ingenting med miljöpolitik överhuvudtaget att göra verkar det som. Hoppas, hoppas, hoppas att de går under 4%-spärren i nästa val. Likaså förstås kommunistpartiet el vad de nu kallar sig.
Därmed har jag 200 kr i skillnad mot att köra en diesel med andra ord!
Eftersom diesel har bättre andrahandsvärde så kommer många att välja bort laddhybrider.
Bra miljöpolitik! Sverige har världens bästa skitpolitik!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.