Dutton Surf.
Bilar från Dutton är inga badkrukor. Den engelska firman tillverkar ett dussintal amfibiebilar varje år.
Dutton Cars håller till i en gammal livbåtsfabrik i Littlehampton på den engelska sydkusten. Förr om åren var företaget känt för sina byggsatsbilar men sedan mitten av 1990-talet har grundaren Tim Dutton koncentrerat sig på fordon som går både på land och i vatten.
Firmans slogan är ”No beach out of reach” och modellutbudet består av Surf, baserad på Suzuki Jimny, och Reef som bygger på Ford Fiesta. Som kund kan man antingen lämna in en donatorbil eller låta Dutton köpa en begagnad bil för ombyggnad.
Med plastskrovet på plats kan Dutton Surf göra drygt 140 km/tim på land och fem knop till sjöss. Krockkuddarna plockas bort men amfibiebilen ska ha alla nödvändiga tillstånd för väg och sjöfart, åtminstone i Storbritannien.
Och priset? Räkna med minst 300 000 kronor för en körklar Dutton Surf.
Diskutera: Vad tycker du om Duttons amfibiebilar?
Firmans slogan är ”No beach out of reach” och modellutbudet består av Surf, baserad på Suzuki Jimny, och Reef som bygger på Ford Fiesta. Som kund kan man antingen lämna in en donatorbil eller låta Dutton köpa en begagnad bil för ombyggnad.
Med plastskrovet på plats kan Dutton Surf göra drygt 140 km/tim på land och fem knop till sjöss. Krockkuddarna plockas bort men amfibiebilen ska ha alla nödvändiga tillstånd för väg och sjöfart, åtminstone i Storbritannien.
Och priset? Räkna med minst 300 000 kronor för en körklar Dutton Surf.
Diskutera: Vad tycker du om Duttons amfibiebilar?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Rolig grej men marknaden för denna bilen är nog rätt liten speciellt med ett pris på 300,000
Men Amphicar från 60-talet som var liknande är nu ett samlarobjekt som säljs till för höga priser om de går att få tag på.
Och den här lär väl inte rosta lika mycket!
Priset är väl inga problem för den som vill åka både på land och vatten. För 300000 får man ju inte mycket båt och den klarar ju bara hälften av vad den här gör.
Fast egentligen tror jag inte att den är särskilt bra varken på land eller till sjöss.
Amphicar var inte speciellt bra varken på väg eller till sjöss.
Ser ut som Toyota har haft ett finger med i designen
Vill-ha-begäret blev stort helt plötsligt! :) Så tuff, så ful, så helt säkert rätt meningslöst, men så kul och fräckt! :)
5 knop? Om den ändå hade gjort 25. Ock varför så hiskeligt fula?!
En amfibie blir ju alltid en kompromiss, antingen prioriterar man goda vägegenskaper och får mediokra sjöegenskaper, eller tvärtom!
Sedan kan man ju undra vad man ska ha den till, användningsområdena är ganska begränsade. den kräver t.ex. en speciell botten för att kunna sjösättas, helst en hård båtramp, en sandstrand blir svår om inte sanden är hårt packad.
Den skulle behöva en vinsch.
Minns en gång när jag såg Rutger von Essen köra ut sin Amphicar vid Skokloster slott. Imponerande, men så fort gick det ju inte. Den här lär väl inte vara så mycket bättre.
Men häftigare grejor har faktiskt Vi Bilägare tagit upp tidigare.
http://www.vibilagare.se/nyheter/varldens-snabbaste-amfibiebil-37577
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.