Suven Dacia Duster får flak i begränsad pickupserie för gas- och oljebolaget OMV Petrom.
Fyrhjulsdrift, turbodiesel och flak. Den rumänska biltillverkaren Dacia bygger pickup på sverigepopulära suven Duster.
Renaultkoncernens budgetmärke Dacia har gått bra på den svenska marknaden sedan lanseringen 2008. Dacia står för cirka 36 procent av alla sålda bilar i Sverige från koncernen och en av de mest populära bilarna är suven Duster.
Nu har Dacia visat bilder på en pickmodell baserad på just Duster. Det handlar om den ansiktslyfta versionen av bilen från 2013 med fyrhjulsdrift och den 110 hästkrafter straka 1,5 liters dCi-dieselmotorn. Pickupen har singelhytt och ett 1,7 meter långt flak som får lasta upp till 450 kilo.
Bilen ska tillverkas i 500 exemplar och levereras i första hand till den östeuropeiska gas- och oljeproducenten OMV Petrom.
Källa: www.wall-street.ro
Diskutera: Tror du att pickupmodellen av Duster skulle gå hem hos kunderna i Sverige?
Nu har Dacia visat bilder på en pickmodell baserad på just Duster. Det handlar om den ansiktslyfta versionen av bilen från 2013 med fyrhjulsdrift och den 110 hästkrafter straka 1,5 liters dCi-dieselmotorn. Pickupen har singelhytt och ett 1,7 meter långt flak som får lasta upp till 450 kilo.
Bilen ska tillverkas i 500 exemplar och levereras i första hand till den östeuropeiska gas- och oljeproducenten OMV Petrom.
Källa: www.wall-street.ro
Diskutera: Tror du att pickupmodellen av Duster skulle gå hem hos kunderna i Sverige?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
En del företag och bönder skulle kanske köpa den men Sverige är inget "pickupland" i samma anda som Usa är.
Nej vi är inget "pickupland" men det finns garanterat en bra marknad här också för en billig och robust arbetsbil. Det är många företag som väljer en Dacia istället för en Caddy eller Kangoo mfl som kostar långt mycket mer. En Pickup borde kunna säljas till ungefär samma pengar som den vanliga Dustern men så blir det förmodligen inte då arbetsbilar vanligtvis är betydligt dyrare.
Skoda pickup (den med feliciafront) såldes ju en hel del här hemma, så varför inte.
Det som skiljer denna mot Skodan är att denna ser ut att ha begränsat utrymme på flaket.
Men kan Skoda (senare även med VW badge) göra det så kan säkert Dacia.
Den största skillnaden mot "Caddyn" vill jag nog hellre säga är fyrhjulsdriften. Vill man ha en arbetsbil med 4wd är man ju idag hänvisad till de långt dyrare och större King Cab mfl.
Tror som sagt att många skulle välkomna en mindre och billigare 4wd bil som arbetsbil. Skulle faktiskt även kunna tänka mig en sådan privat om priset landar rätt.
Det blir nog en storsäljare om den kommer till Sverige.
Tuff! Fräckt med den extra störtbågen!
Nja "SiggeNn",..skillnaden här är som sagt 4wd. De mindre pickuperna fick man sluta med liksom alla andra fabrikat utom Fiat som jag idag tror är ensamma om att erbjuda en mindre pickup? De har sin Strada som förvisso ser tuff ut men vem vill betala från ca 160.000kr för en i grunden så simpel bil?
Duster är en rejäl bil som tåler mycket stryk och är även större än sina tidigare syskon. Man borde kunna erbjuda den med 2wd och bensinmotor till ett pris från runt 80.000kr och då är jag ganska säker på att den skulle sälja bra men tyvärr så är arbetsbilar alltid överprisade. De flesta mindre pickuperna var mer eller mindre utdöda för 10 år sen och de blev utbytade mot mindre skåpbilar.(de flesta körde ju ändå alltid med en kåpa) behöver man ändå ett flak så behöver man oftast även kunna lasta tungt och då behövs en större bil.
Idag kostar de minsta och billigaste skåpbilarna från ca 150.000kr vilket är allt för dyrt med tanke på vad man får. Här tror jag därför att Duster pickup kan locka många som kanske annars hade köpt en större och kanske begagnad bil med flak och 4wd med högre driftskostnader som följd.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.