VTI har testat hur olika vinterdäck försämras med tiden.
VTI har undersökt hur väggreppet försämras när vinterdäcken slits.
Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, har testat hur is- och snögrepp försämras med ålder och slitage på olika typer av vinterdäck. 77 däck testades, varav 27 nya och 50 begagnade. Däcken delades upp i tre huvudkategorier; dubbade däck, dubbfria vinterdäck av nordisk typ och dubbfria vinterdäck av centraleuropeisk typ. Alla slitna däck hade mönsterdjup mellan 5 och 7 millimeter och genomsnittsåldern för däcken inom de olika kategorierna var 5,5 år.
Resultatet blev att dubbdäcken tappade mest i prestanda, trots det hade de bäst grepp på halt underlag.
– Vid jämförelsen mellan slitna och nya däck så tappar dubbdäcken 20–30 procent i prestanda medan dubbfria däck tappar omkring 10–15 procent. Men trots detta ger de slitna dubbdäcken överlag ett klart bättre isgrepp än slitna dubbfria däck, säger Mattias Hjort som är forskningsledare på VTI.
När det gäller de dubbfria vinterdäcken är den nordiska typen klart bättre än den europeiska. De slitna europeiska däcken presterade i testerna på samma nivå som sommardäck, enligt VTI tester.
Diskutera: Vad har du för vinterdäck?
Resultatet blev att dubbdäcken tappade mest i prestanda, trots det hade de bäst grepp på halt underlag.
– Vid jämförelsen mellan slitna och nya däck så tappar dubbdäcken 20–30 procent i prestanda medan dubbfria däck tappar omkring 10–15 procent. Men trots detta ger de slitna dubbdäcken överlag ett klart bättre isgrepp än slitna dubbfria däck, säger Mattias Hjort som är forskningsledare på VTI.
När det gäller de dubbfria vinterdäcken är den nordiska typen klart bättre än den europeiska. De slitna europeiska däcken presterade i testerna på samma nivå som sommardäck, enligt VTI tester.
Diskutera: Vad har du för vinterdäck?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Dubb e bra om man kör fort. Men man klarar sej utan om man kör långsammare. Dubb som e sltena tappar också grepp snabbt. Det kunde jag berättat innan dom testade.
Du byter inte till sommardäck när det är sommar då Shogun? Jag har bara kört på friktionsdäck sen mitten av November.
Jag fattar inte, varför hade de 50 begagnade i testet?
Nästan 2/3 del (65%) av resultat blev påverkat av historiska händelser: hur man vårdat/förvarad däck, hur mycket slitage dem redan haft, effekt av körvanor o.s.v.
Värdelös test och resultat med stort ovisshet.
Varför skulle testet vara värdelöst? Biltidningarna testar ju bara nya däck och det säger ju inget om hur de fungerar efter ett par år. Varifrån kommer vissheten i att 65% av däcken påverkats av historiska händelser. Det är väl snarare så att 100% är påverkade, och det är ju det man vill testa och därför man haft ett stort urval. Har själv upplevt att när dubbar slitits ett par år så har dessa dubbdäck inte alls samma grepp och halkar nästan omkring på torr asfalt. Har kört dubbfritt på de senaste två bilarna och det fungerar bättre här i Stockholmstrakten eftersom det saltas i överflöd och det är sällsynt med ishalka.
Själv slängde man på hakka-8orna första oktober.
Inte en dag försent!
Jag håller inte med om att dubbdäck inte behövs i Stockholm, är det nåt vi har gott om så är det isiga körbanor, snö är det sällsynt med
Jag har kört med fräscha friktionsdäck i många år och det fungerar bättre än dubbar. Dubbdäck borde bort från marknaden.
Ingen ska bestämma över vilka vinterdäck jag ska köra på!
Naturligtvis så är det ju så här vilket de flesta alltid vetat om.
Nya dubbdäck är överlägsna nya dubbfria och slitna dubbdäck är klart bättre än slitna dubbfria på isigt underlag. Och ändå förespråkar vissa en speciell "dubbskatt". Okey, om de som kör odubbat får en högre försäkringspremie då...
Packad, polerad snö vi korsningar och speciellt vid trafikljus är lika hala som blankis och kräver definitivt dubbdäck i Stockholm och alla andra städer, där man inte plogar särskilt ofta och väl. Man väntar ju tills det har slutat snöa och det kan inte vi bilister vänta på. Väg och gatuunderhållet är eftersatt beträffande snöröjning, det har vi alla sett. Gång och cykelvägar också om någon undrar.
Beträffande vad som är kvar av dubben efter några år, så beror det självfallet på vilket däck man köpt och vem som har tillverkat de dubbarna. Hårdheten? Ett visst nordiskt märke brukar ha mycket slitstarka dubbar.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.