DS 4 är fjärde modellen i märket som brutit sig loss från Citroën och nu siktar på att vara en fransk premiumtillverkare. Tidigare har man presenterat DS 7 Crossback, DS 3 Crossback, samt DS 9.
Nya DS 4 beskrivs så här av bilmärkets produktchef Marion David:
– Den riktar sig till kunder som lockas av två karossformer: den nya aspirerande coupe-suven och den traditionella kompakta halvkombin. I varje skede av dess design styrde tanken att tilltala dessa två segment våra beslut.
Som om inte karossmixen vore nog går det även att få bilen med terrängattribut i stylingvarianten Cross, med plastdetaljer och takrails. Den har inte högre markfrigång eller annorlunda fjädring än vanliga DS 4, men det är tillagt speciella körlägen för halt underlag och nedförsbacke.
Samma grund som Peugeot 3008
Bilen är 4,4 meter lång och 1,47 meter hög. I bagageutrymmet får det plast 430 liter. Den byggs på EMP2-plattformen, samma grund som sitter i Peugeot 3008 och Citroën Berlingo.
I förarmiljön kan head up-displayen projicera information på vägbanan framför föraren som en optisk illustion. Infotainmentsystemet kan styras med gester och tal. På mittkonsolen sitter också en skärm man kan manövrera med fingertopparna, den ska också kunna tolka bokstäver som skrivs med fingret.
Bilen är självkörande på nivå 2. Det innebär bland annat att den adaptiva farthållaren kan anpassa hastighet och stanna/starta i bilköer. Systemet ser också till att bilen är korrekt placerad i filen. Dessutom finns en halvautomatisk omkörningsfunktion, hastighetsanpassning för kurvor och skyltavläsning. Night Vision ger bilen mörkerseende, då en infraröd kamera i grillen kan upptäcka fotgängare och djur på mer än 400 meters håll. LED-strålkastarna kan fås med matrix-ljus som automatiskt bländar av för mötande trafik.
Finns som laddhybrid
Alla DS 4 är utrustade med automatlåda. Bensinmotorerna är på 130, 180 och 225 hästkrafter och det finns en dieselvariant på 130 hästkrafter. Mest intressant är nog ändå laddhybriden där en fyrcylindrig 180 hästars bensinmotor paras ihop med en 110 hästars elmotor. Modifieringar i EMP2-plattformen ska göra att bagageutrymmet blir oförändrat i laddhybriden och med ny battericellsdesign blir räckvidden på enbart el mer än 5 mil i blandad körning enligt körcykeln WLTP.
DS 4 börjar säljas under fjärde kvartalet 2021.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.