En laddhybrid med kombi- eller suvkaross är förmodligen det minst riskfyllda bilköpet just nu sett till andrahandsvärdet – eller i alla fall ett av de säkrare. Efterfrågan på laddbara bilar har aldrig varit högre och svenska köpare älskar ju sin kombikaross.
Men om vi vänder upp-och-ned på begreppen: vilka bilar håller andrahandsvärdet allra sämst? Där brukar vi hitta stora, tyska prestandabilar med mycket effekt.
En snabbtitt på Blocket gör gällande att det kryllar av snabba prestandamodeller där den första ägaren fått ta en enorm smäll när det gäller värdetappet.
Läs också: Bilarna med bäst och sämst andrahandsvärde
Tesla klarar sig (förhållandevis) bra
Allra värst i vår lilla granskning om vi tittar på värdetapp per år blir en BMW M5 Competition från 2017. Den har tappat nästan en kvarts miljon på tre års tid, eller nästan 670 kronor per dag.
Då framstår en Mercedes GL 63 AMG från 2013 som rena kapet med en värdeminskning på drygt 400 kronor per dag. För att inte tala om en Porsche Cayenne från 2008 eller en Tesla Model S från 2016 som båda tappat omkring 300 kronor om dagen.
Även när vi tittar på värdetappet per mil ligger just det här enskilda exemplaret av BMW M5 Competition sämst till. Eftersom den bara rullat strax över 300 mil blir värdetappet 2 166 kronor per mil.
Näst värst är en BMW M4 Competition för 633 kronor milen följt av Mercedes värstingmodell SL 65 AMG från 2013 – med nypris på 2,7 miljoner. I dag säljs den för 1,3 miljoner vilket innebär ett värdetapp på 468 kronor milen.
Kom ihåg att den här genomgången mest är på kul – det är alltså ingen vetenskaplig genomgång utan bara en snabbtitt på andrahandsvärdet för att ge ett annorlunda perspektiv.
Vi har utgått från siffrorna i bilhandlarnas annonser, bland annat för bilens pris, och det är ju ganska sällan en bil säljs till annonspris – särskilt en bil av den här kalibern. Det verkliga värdetappet lär alltså bli marginellt lägre än i vår genomgång även om det fortfarande blir extremt stort.
...per år | ...per dag | ...per mil | |
BMW M6 Gran Coupé 2013 | 141 443 | 388 | 73 |
Tesla Model S 90D 2016 | 110 900 | 304 | 74 |
Porsche Cayenne Turbo 2008 | 104 925 | 287 | 83 |
Mercedes GL 63 AMG 2013 | 147 229 | 403 | 102 |
BMW X5 M 2015 | 207 020 | 567 | 129 |
Audi S8 Plus 2016 | 227 750 | 624 | 147 |
Audi R8 Spyder 2010 | 127 100 | 348 | 190 |
BMW 750Li xDrive 2016 | 242 475 | 664 | 309 |
Mercedes SL 65 AMG 2013 | 200 714 | 550 | 468 |
BMW M4 Competition 2018 | 192 950 | 529 | 633 |
BMW M5 Competition 2017 | 243 333 | 667 | 2 166 |
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
En bils pris är inköpspriset, och skrotpriset är 0 kr. Ju dyrare bilen är desto mer pengar har bilen kostat i värdeminskning.
Andra och tredje ägaren uppskattar troligtvis en hybrid. Sjätte och sjunde ägaren vill troligtvis inte ha ett fordon med fler och dyrare felkällor.
Väljer man rätt bil - rätt tid, kan det bli bra. Min egen entusiastbil med stor V8:a har tappat 40.000:-/år (mer när den var ny, naturligtvis). Och från det jag köpte den 2017, så lär den inte tappa något ö.h.t.
Fel i texten, torde vara en kvarts miljon PER ÅR i tre års tid.
De som köper de här bilarna struntar väl i om bilen sjunker i värde. Ofta köps dom på leasing på företaget.
Den som köper en bil för 1 500 000 kr behöver inte oroa sig för andrahandsvärdet...och gör det inte heller av den enkla anledningen att pengar inte är något bekymmer för dem !
Det är samma som att räkna på milkostnad för Königsegg, Lamborghini och Ferrari, totalt ovidkommande information för en köpare av dessa bilar.
Ingen kommentar någonsin i stil med "Jag valde Ferrarin för att den var 46 kr billigare per mil än Lamborghinin" har NÅGONSIN fällts, och det kommer aldrig att göras heller.
Lika lite frågar de säljaren vad servicen kommer kosta, behöver man fråga...så har man inte råd !
Värdeminskning/milkostnad/bränsleförbrukning är endast intressant på bilar som köps med hjärnan, på bilar som köps med hjärtat är det fullständigt ointressant !
Börjar märkas att ViB har dåligt med bjudresor från diverse biltillverkare...
Vibilägare borde ägna sig åt seriösa reportage. Som sagt vem är Er läsarkrets? Miljonärer på Östermalm eller Herr Svensson. Gemene man skiter nog i om en MB 63 AMG sjunker mycket i värde. Ryck upp Er Vib.
Som bgl redan påpekat, det är fel i texten, stämmer uträkningen så är det totalt ett värdetapp på 729.999kr över tre år, frågan om det verkligen kan stämma? Har inte kolla på nypris, men är säkert inte omöjligt med 1,5m i nypris... men värdetappet låter stort ändå.
Konstigt att sätta de bilar med minst tapp överst - kan lätt läsas som de värsta, som är vad texten vill belysa..
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.