Bildelningstjänsten DriveNow avslutar sin verksamhet i Stockholm och drar sig tillbaka från Sverige.
I ett pressmeddelande uppger företaget att man kommer dra sig tillbaka från den svenska marknaden då efterfrågan inte har utvecklats som förväntat och man inte når sina uppsatta mål.
Kalkylen uppges också ha blivit svårare att få ihop på grund av trängselskatter och parkeringsavgifter har ökat mer än förväntat.
Kunderna meddelades idag och tjänsten kommer finnas kvar som vanligt fram till den 31 oktober i år. Efter avslutet i Stockholm kommer DriveNow finnas kvar i 12 andra europeiska städer.
Diskutera: Kommer du sakna DriveNows bildelningstjänst?
Kalkylen uppges också ha blivit svårare att få ihop på grund av trängselskatter och parkeringsavgifter har ökat mer än förväntat.
Kunderna meddelades idag och tjänsten kommer finnas kvar som vanligt fram till den 31 oktober i år. Efter avslutet i Stockholm kommer DriveNow finnas kvar i 12 andra europeiska städer.
Diskutera: Kommer du sakna DriveNows bildelningstjänst?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det här med bildelning kommer aldrig att bli stort. Detta är en storstadsfunktion och det skall då även konkurrera med taxi och allmänna kommunikationsmedel, det säger sig självt att det är inte lätt att få det att fungera.
Fungerar kanske bättre i mångmiljonstäder.
Såna här bildelningstjänster kan säkert fungera för en viss kategori människor i storstäder, och ur miljöperspektiv är det säkert bra, men de flesta vill nog fortfarande ha egen eller leasad bil som man alltid har ständig tillgång till utan att behöva planera i förväg och hämta bilen på något annat ställe än där man bor.
Bildelning och carpool tjänster fungerar bra utomlands, men i Sverige så lyckas inte försöken riktigt. Jag vet inte varför.... Varken i den lilla skalan (bostadsrättsföreningen eller några hyresgäster i ett hus som går samman i en löstning) eller större skalan (företag som erbjuder tjänsten, eller initiativ med kommunen som del) lyckas lyfta...
Det fungerar i länder där bilinnehavet är en större kostnad för hushållet. I Sverige kostar det för lite att hålla bil.
Ja, kör man inte så mycket och kan tänka sig bättre begagnad bil så är prisskillnaden mot en bilpool ganska liten. Då är den alltid tillgänglig och du behöver inte boka månader i förväg på populära dagar, t.ex. storhelger.
Bildelning kanske ser bra ut i teorin, men i praktiken kommer det aldrig att funka.
Liknande kollektiva lösningar har väl provats i forna kommunistländer med sk kolschoser. Det gick ju bra det...
Problemet är MP, de hatar bilar på alla sätt och vis. Det spelar ingen roll om det är bilpooler, vi ska inte ha eller åka bil i Stockholm. Jävla idioter.
Yes! 300 vita sparsamt utrustade bilpoolskörda Mini och BMW 1-serie till begagnatmarknaden!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.