Nästa artikel
Dongfeng lanserar flera nya bilmodeller i Sverige
Nyheter

Dongfeng lanserar flera nya bilmodeller i Sverige

Publicerad 2024-09-17 13:55 (uppdaterad 2024-09-18 12:52)
Elbilar, bensinbilar och en laddhybrid – så ser modellutbudet ut när jättekoncernen Dongfeng satsar för att locka svenska köpare. ”Vi är här för att stanna”, lovar landschefen.

Den kinesiska jättekoncernen Dongfeng har mängder av märken under sitt paraply. Nu görs ett försök att sälja flera av dem i Sverige.

Sedan några år har det gått att köpa elbilen DFSK i Sverige genom en generalagent baserad i Växjö. Men nu tar det nystartade bolaget Novus Cars över för att öka försäljningen.

Modellutbudet består vid lanseringen av sex personbilar och en transportbil. Småbilen Dongfeng Box verkar dock inte vara aktuell.

  • DFSK 500 är en kompaktsuv med 114-hästars bensinmotor och steglös automatlåda som kostar från 224 900 kronor.
  • DFSK 600 är en större suv med 181-hästars bensinmotor och sju sittplatser. Den kostar från 351 900 kr.
  • DFSK E5 är en laddhybridsuv med prislapp på 381 900 kr. Det blir i så fall Sveriges billigaste laddhybrid, före Kia Ceed som har ett ordinarie pris på 392 700 kr.
  • I utbudet finns också elbilen Skywell BE11 LR som tidigare hette ET5. Den går loss på 589 900 kr.
  • Seres 5 är en eldriven crossovercoupé med infotainmentteknik från Huawei och fyrhjulsdrift. Den ska kosta omkring 730 000 kronor.
  • Sist ut bland personbilarna är Seres 3 som började säljas i Sverige redan 2021. Den ska kosta omkring 400 000 kronor.

”Mycket uthållighet”

Någon lågprissatsning är det alltså inte förutom när det gäller laddhybriden. Det återstår att se hur försäljningen går när både bilmarknaden i stort och elbilsförsäljningen minskar.

Owe Gustafsson som är landschef på Novus Cars säger att märkena är här för att stanna – trots hård konkurrens.

– Det finns ledare för europeiska märken som tycker vi är ”dagsländor”, men vi har väldigt starka ägare med mycket uthållighet, säger han till Vi Bilägare.

Enligt honom är serviceorganisationen lika viktig som nybilsförsäljningen.

– Många kan sälja bilar, men kan man inte ta hand om bilen och kunden säljer man inte en andra eller tredje bil.

Vem ska ni samarbeta med gällande service och försäljning?

– Det är inte klart. Just nu pågår förhandlingar med olika partners.

Hur ser ni på att Dongfengkoncernen är helägd av den kinesiska staten och på att EU inför strafftullar på kinesiska elbilar?

– Det finns många olika åsikter och var och en får stå för sin. Produkterna är väldigt bra. Den information som skickas tillbaka till fabriken är bara teknisk information och samtliga märken sätter upp datorer i Europa för kommunikationen. De har även planerat att bygga fabriker i Europa.

Bilförsäljningen minskar och efterfrågan på elbilar likaså – hur ser ni på det?

– Vi har varit i en lågkonjunktur och den är inte slut ännu. Det är ett tufft läge.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (11)

  • 2024-09-19 09:07 Jag passerade en kinesisk…
  • 2024-09-18 21:58 L. Mäkinen skrev: Det finns…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.