Även om 17 dödsfall i trafiken är 17 för mycket så är det ändå 12 färre omkomna i år än augusti 2018.
Under det senaste året har 266 personer dött på Sveriges vägar. Dessförinnan, mellan september 2017 och augusti 2018, omkom 279 personer.
– Fortsätter olycksutvecklingen på samma sätt finns det en möjlighet att vi når etappmålet om max 220 omkomna nästa år, säger Khabat Amin, statistiker på Transportstyrelsen.
Nollvisionen beslutades av riksdagen år 1997. Den är en målsättning om en vägtrafik där ingen människa dödas eller skadas allvarligt. Etappmålet som satts upp innebär att antalet dödade ska halveras och antalet allvarligt skadade minska med en fjärdedel från 2007 till 2020. Det motsvarar att max 220 personer ska dödas i vägtrafikolyckor 2020.
Diskutera: Tror du att antalet dödsfall i trafiken kommer att fortsätta minska?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ja men det kommer säkert att vara som tidigare prmed +-20 år från år beroende på det ena och andra och slumpen.
Nog nya bilar med tekniska hjälpmedel som gör att antalet dödsfall går ned i antal. Bästa sättet att få ned siffran är att olyckorna aldrig inträffar. Folk kör hetsigare och nonchalant idag, vilket antagligen håller uppe antalet olyckor. Med bättre körning och nykterhet i trafiken kan antalet olyckor nog minskas med upptill 90%.
Svensk politik har alltså ambitionen att ligga på en nivå som är lägre än Mikronesien. Svenska vägar behöver en rejäl uppryckning som tar oss in i modern tid. Hårt trafikerade landsvägar med blandad trafik dygnet runt är normalt enbart i en miljökramande stockholmspolitikers privatbilist-fientliga hjärna. En politiker som inte ens åker tunnelbana, de åker statsfinansierad taxi!
Ett sätt kan vara att begränsa hastigheten på bilar, eller accelerationsförmågan.. det senare kommer de flesta är för långt att gå, men absolut i första steget borde vara att hastighetsbegränsa bilarna till typ 150-160 km/h.
Man slår sig för bröstet och tycker att man lyckats när dödsfallen i trafiken minskat en månad, sen kanske dödsfallen ökar med 20 nästa månad. Patetisk.
Ja, säkrare bilar har självklart bidragit till minskat antal omkomna.
Men politiker och myndigheter vill säkert hävda att det är tack vare kamerorna..
Tyvärr är attityden allt sämre, jag ska fram - flytta på dig!
Lägre farter och fler kameror är inte lösningen.
Fler poliser vill jag se på vägarna.. kanske ganska ensam om att tycka det!?
Fler hastighetsövervakningar av poliser är bra för de varnar inte för en laserkontroll.
Så länge människan sitter bakom ratten görs felbedömningar, prestigefull körning, fyllekörningar, trötthetskörningar och brister i uppmärksamhet. Med självkörande bilar där systemet sätter hastigheten kommer det att innebära uppfylld nollvision. Tyvärr är detta sanningen, till trots för alla teknikfientliga åsikter om automatisering.
Det kan vara en tillfällighet. Man kan inte dra säkra slutsatser på så låg siffra på så kort period. Även om trenden finns (ytterst tveksam), har vi en mix av olika åtgärder och teknik. Det blir svårt att uppskatta vilka åtgärder/tekniker som är mest effektiva. Nästan hälften av de omkomna var skyddade trafikanter resten oskyddade. Det finns inte mycket information om bilarna, implementerade teknik, årsmodell, förarna och ålder, plats..... jämförelse med tidigare år och trender. Som vanligt är det fritt fram att var och en drar sin slutsats och leker allvetare :)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.