Nästa artikel
Dödstal på vägarna halverat i oktober
Nyheter

Dödstal på vägarna halverat i oktober

Publicerad 19 november 2020 (uppdaterad 19 november 2020)
Under oktober omkom 11 personer i trafiken, enligt preliminära siffror från Transportstyrelsen. Det är det lägsta dödstalet hittills för månaden.
Dödsfallen i trafikrelaterade olyckor i Sverige i oktober 2020 var hälften så många som året innan. Det är även mindre än hälften än genomsnittet för månaden de senaste fem åren, vilket legat på 24 dödsfall.   

Dessutom har det inte dött så få på vägarna under en oktobermånad sedan Transportstyrelsen började med sina mätningar på 1950-talet.  
– Antalet omkomna under oktober månad är det lägsta vi har haft hittills för oktober månad, säger Khabat Amin, statistiker på Transportstyrelsen. Han fortsätter:  
– Sedan är det första gången vi har under 200 omkomna de senaste tolv månaderna. 

Från november 2019 till oktober 2020 omkom 185 personer i vägtrafiken. Hittills i år har 155 personer avlidit i trafikolyckor. 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-11-19 09:28
Styggavargen

Relativt vad, hälften säger inte så mycket .. har trafiken också halverats? Man måste ställa sina saker i relation till varandra, annars blir siffrorna ganska meningslösa.

#2 • Uppdaterat: 2020-11-19 09:50
PREVIA

Tänk att besiktningsintervallen som fordonsbranchen valde åt oss på 14 månader istället för två år som övriga länder i Europa har redan gett resultat med färre omkomna nu när man fått påpekande tidigare för en trasig skyltlykta.
Att snart hälften av alla nya bilar åker omkring utan tänt bakljus i mörker och dimma tack vare EU regler är däremot helt ofarligt.

#3 • Uppdaterat: 2020-11-19 10:48
hultarn

Här måste man förstås ställa siffrorna mot antalet fordon på vägarna.
I och med att så många fler jobbar hemifrån förmodar jag att trafiken tunnat ut rejält.

#4 • Uppdaterat: 2020-11-19 11:09
Pi

PREVIA - tänk att 14 månaders besiktningsintervall nu gett en positiv skillnad i antalet omkomna jämfört med de 12 månader vi hade tidigare... Eller - det kanske inte beror så mycket på besiktningsintervallets längd utan har helt andra orsaker - bl a säkrare bilar,

#5 • Uppdaterat: 2020-11-19 15:30
Axa

Ehm, kan ju kanske bero på att det är en coronapandemi i farten...

#6 • Uppdaterat: 2020-11-19 21:43
Carl Trefalt

Sänker man hastigheten till 30 km/h på alla vägar, blir det inga dödsolyckor.

#7 • Uppdaterat: 2020-11-20 00:35
Henrik M

Carl for president.....alltså att ingen tänkt på det Carl! Genial slutsats som alltid!

#8 • Uppdaterat: 2020-11-20 08:02
K_Klabbe

Såklart bra att få dött på vägarna, men jämförelsen med övriga år haltar ju pga pandemin..

#9 • Uppdaterat: 2020-11-20 09:14
johnkommentar

Några dör även i 30... https://www.korkortskolan.se/korkortsteori/fragor/Hur-manga-personer-dor-nar-de-blir-pakorda-i-30-kmh-jamfort-med-50-kmh-390

#a • Uppdaterat: 2020-11-20 11:41
Masa

Utveckling av säkerhet på nya bilar som ger resultat, och ännu bättre kommer det att bli med ytterligare vidareutveckling och utbyte av äldre bilpark. En bra utveckling där vi i framtiden kan fokusera resurser på andra delar av samhället som räddar fler liv (bra sjukvård, renare miljö m.m.).

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.