IF Metalls strejk i Teslas serviceverkstäder har pågått i snart fyra veckor. Läget verkar vara låst – Teslas svenska bolag har inte gått med på att teckna kollektivavtal, samtidigt som flera andra fackförbund infört sympatiåtgärder.
I början av november träffades Teslas svenska bolag och IF Metall, men mötet ledde inte till några konkreta framsteg.
– Det finns liksom ingenting att prata om eftersom beskedet från Tesla är att de inte får skriva på kollektivavtal och IF Metall säger att vi ska ha kollektivavtal. Det är en sak om man säger att vi är beredda att hitta en lösning, men nu är det blankt nej. Handlingsfriheten från det svenska bolaget är högst begränsad har jag förstått, säger medlaren Kurt Eriksson till Dagens Industri.
”Handlingsfriheten från det svenska bolaget är högst begränsad har jag förstått”
Även arbetsgivarorganisationen Svenskt Näringsliv har kommenterat konflikten. Sympatiåtgärderna är inte rimliga, tycker organisationens vd Jan-Olof Jacke.
– Jag tycker inte att det står i proportion till frågan som ska hanteras. Det är uppenbart så. Nu hoppas vi att parterna löser det här. När vi går framåt måste vi se över sympativarsel och konfliktregler, säger han till Dagens Industri.
Tesla har å sin sida skickat brev till drygt 50 000 bilägare där företaget hävdar att ”mer än 90 procent av våra anställda” valt att stanna på sina tjänster, skriver Expressen.
”Under Teslas tjugoåriga historia har vi ställts inför många utmaningar, men vi har alltid lyckats tack vare vårt unika förhållningssätt till problemlösning”, skriver Tesla i brevet.
Uppdatering 23/11: Medlaren Kurt Eriksson uppger nu att det inte kommit någon direkt order från Elon Musk kring strejken. Artikeln har uppdaterats.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (37)
- 24 november 2023 https://www.expressen.se…
- 24 november 2023 Kadhammar har tydligen läst…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.