Den snabbaste och starkaste versionen av nya Dodge Charger Daytona har ett 100 kWh-batteri, effekt på upp till 680 hästkrafter och ska klara 0–60 mph (96 km/tim) på 3,3 sekunder. Kvartsmilen, alltså sträckan 0–402 meter, ska gå på strax över elva sekunder.
Det är kanske inte jätteimponerande siffror med tanke på att Tesla Model S Plaid klarar 0–100 km/tim på 2,1 sekunder.
Det kan dock bli ändring nästa år, när Dodge ska presentera en snabbare prestandaversion kallad Banshee. Nya Charger kommer även med en 3,0-liters rak bensinsexa med dubbla turbo – ett bevis på att Dodge ännu inte släppt taget om förbränningsmotorerna.
Räckvidden i Dodge Charger Daytona ligger på mellan 42 och 51 mil enligt den amerikanska körcykeln och förbrukningen lär bli hög.
– Alla beslut vi tagit kring den här bilen hämmar effektiviteten. Vi kunde ha gjort en ”smält geleböna” som alla andra, och då kunde vi absolut ha fått längre räckvidd, sa Dodge-chefen Tim Kuniskis i samband med presentationen, och påpekade att ingen köper en muskelbil för att få låg förbrukning.
Ett fejkat motorljud läggs på när föraren gasar. Det kallas Fratzonic Chambered Exhaust System och är betydligt mer avancerat än så: det lägger också på vibrationer i kupén (!) för att återskapa känslan av en förbränningsmotor.
Kommentarer till artikeln (15)
- 2024-03-09 18:31 Han med den avgassmällande…
- 2024-03-09 17:58 Finns nog en hel del…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.