Privatleasing har vuxit enormt på den svenska bilmarknaden de senaste åren. Men när bilpriserna nu ökar, och elbilsbonusen tagits bort, har månadsavgiften för många populära bilmodeller blivit betydligt högre.
Det har till stor del fått luften att gå ur privatleasingmarknaden. Flera aktörer på leasingmarknaden har också anmälts till Allmänna reklamationsnämnden för att ha höjt månadskostnaden på grund av de höga räntorna.
Förra året avslöjade Vi Bilägare att Konsumentverket inlett en granskning av DNB Finans, som kritiserades för att ha höjt månadsavgiften på ett ”oskäligt” sätt, utan att motivera höjningen eller informera om den.
”Vi delar inte deras bedömning om oskäliga avtalsvillkor”
Men banken slår ifrån sig kritiken. Vi Bilägare har tagit del av ett 14 sidor långt brev från bankens advokatfirma som sågar Konsumentverkets argument.
Eric Oldmar som är ställföreträdande chef för avdelningen Bilfinansiering på DNB Bank i Sverige uppger att det nu finns en dialog med myndigheten för att komma vidare.
– Vi delar inte deras bedömning om oskäliga avtalsvillkor, utan våra avtalsvillkor följer konsumenträttsliga regler och branschpraxis som finns på området. DNB har därutöver noga följt Konsumentverkets tidigare granskningar och utvecklingen av privatleasing som produkt på marknaden och anpassat våra villkor därefter. Eftersom vi för en dialog med Konsumentverket kan vi inte gå in på mer detaljer kring vårt yttrande just nu.
Konsumentverket går nu igenom svaret för att se om det kan bli aktuellt att gå vidare rättsligt genom en stämning eller uppgörelse. Om Konsumentverket får rätt kan det innebära att andra privatleasingbolag kan behöva rätta sig.
– Det kan absolut ge branschen en indikation på hur liknande villkor skulle kunna bedömas av Konsumentverket, men i slutändan är det upp till en domstol att avgöra om ett villkor är oskäligt i varje enskilt fall, säger Charlotte Söderlund, jurist på Konsumentverket.
Väljer du mellan privatleasing och billån? Här kan du testa och se vad som passar dig bäst.
- DNB:s svar på Konsumentverkets kritik går bland annat ut på att en rörlig leasingavgift för den som privatleasar en bil inte nödvändigtvis behöver vara dåligt för konsumenten. Om räntan går ned sänks avgiften, men med en fast leasingavgift är det i stället leasinggivaren som behåller mellanskillnaden.
- DNB hävdar att leasinggivare skulle behöva ta höjd för kommande ränteutveckling om leasingavgiften är fast.
- Enligt DNB kan det heller inte krävas att en konsument ska kunna förutse exakt hur ändringar när det gäller exempelvis räntan påverkar leasingavgiften. Det finns nämligen inga sådana krav i konsumentkreditlagen. Men det är en transparens som Konsumentverket vill ha. DNB hävdar att det är upp till varje konsument att räkna på vad en eventuell räntehöjning gör för månadsavgiften.
- DNB avfärdar de dokument, domar och direktiv som Konsumentverket hänvisar till som irrelevanta, och tycker Konsumentverkets inställning om att bankerna hålls helt skadelösa vid prishöjningar som ”direkt felaktigt”.
- Konsumentverket tycker finansbolagen ska ta smällen för höjda räntor – inte den som privatleasar en bil. Men enligt DNB skulle det i praktiken innebära att månadsavgiften skulle behöva vara fast, och betydligt mycket högre än tidigare.
- DNB påpekar också att Konsumentverket redan 2017 kom med liknande krav på en annan bank, Santander, som erbjuder privatleasing. I det fallet gav Konsumentverket med sig. Däremot togs dokumentet ”God sed i finansbolag” fram och dessa tycker sig DNB följa.
- DNB ska informera återförsäljare runt om i Sverige om hur den rörliga månadsavgiften fungerar och vad den består av, och att månadsavgiften teoretiskt sett även kan minska om räntan sjunker.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (5)
- 16 februari 2023 skarj skrev: Privatleasingen…
- 16 februari 2023 Många handlare har varit…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.