Vårens stora bilhändelse pågar just nu i Genève. På plats i vimlet finns Fredrik Diits Vikström. Här är tre intressanta nyheter:
Saab Phoenix Concept
– Jag måste säga att jag blev lite överraskad när Jan Åke Jonsson och nye designchefen Jason Castriota slet av skynket från nya konceptbilen. Frågan är om inte Jan Åke var lite förvanad han också. Bilen kunde lika gärna stått i Spykers monter som ligger precis intill.
– Men jag tycker att det är skoj att Saab vågar ta ut svängarna. Frågan är bara vilka signaler man skickar till den typiske familjebilsköparen?
Volkswagen Bulli
– Min favorit hittills är den moderna varianten av klassiska folkabussen. Roliga, sympatiska retroformer. Bygg, Volkswagen!
Ford B-Max
– Ford passade på att visa en nästan produktionsfärdig variant av B-Max. Den får smarta skjutdörrar på båda sidorna och ett bra insteg eftersom den saknar B-stolpar. Det kan bli en intressant liten bil när den lanseras nästa år.
Läs mer om bilsalongen i Genève här på hemsidan och i Vi Bilägare nummer 4/2011, i butik från 15 mars.
Diskutera: Vad tycker du om Saab Phoenix Concept, Volkswagen Bulli och Ford B-Max?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Bakom B-max måste vara lite samma tanke som Opel hade med Meriva, lättåtkomligt baksäte bra för pensionärer och småbarn? Smart, fast de flesta bilister åker själva i sin bil.
SÄLJA ASET ANNARS BYT
Ja jag håller med dig skoda prisvärd!! Sälj aset annars byt!! Men vad skall du sälja eller byta ditt skodaas till??! ;)
Han skoda killen som tycker att Saab är så intressant, vet du vad KIA betyder
Koreanskt Industri Avfall
Skoda-killen Lennart Svensson, är nog varken en kille eller en man. Har någon någonsin sett en karl köra Skoda?
Das Auto, om Skoda-killen varken är lille eller man så kanske han är just - en karl!
För övrigt fatar jag inte varför somliga måste skriva skit. Dit hör även de intelligensbefriade "uttydningarna" av olika förkortningar.
Har ni synpunkter, så MOTIVERA!
Uppkräkta barnsligheter har inte här i spalten att göra!
Funderar på hur lyckat det är att ställa en spektakulär konceptbil alldeles bredvid den nog så intressanta 9-5 SC. Trots sitt eget formspråk så bleknar ju 9-5 i sällskapet.
Man kan absolut fundera på varför Saab inte försökte sprida ut nyheterna lite mer. Men det handlar väl helt enkelt om att man måste få ut allt krut man har.
och de ser bra ut....miljödieselkombin med 180 hästar ... fortfarande starkast i världen.
Roy J: Ja, helt klart är det en utmaning när man har många nyheter på en kompakt yta. Det blir ju stora trumman för någon enstaka, och en del hamnar som du säger lite i skymundan. Frågan är om man skulle lyckats bättre med en pressvisning igår (9-5 kombi, 9-3 Griffin) och en idag för konceptkärran.
Fast å andra sidan kul på ett sätt att de har så mycket nytt. Och den där konceptkärran har verkar ha fått mycket uppmärksamhet i media, vilket ju är positivt för Saab som av en del (nåja, utanför Sveriges gränser då) kanske fortfarande tros vara nedlagt. Det kan ju vara svårt att slå igenom mediabruset i Genève med "bara" 9-5 kombi och 9-3 Griffin..
Är bara så trött på att läsa Skoda pissvärds kommentarer Roy
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.