Nästa artikel
Direktrapport: Toyota Aygo 2014
Nyheter

Direktrapport: Toyota Aygo 2014

Publicerad 18 juni 2014 (uppdaterad 19 juni 2014)
Calle Carlquist provkör nya Toyota Aygo i Holland.
Vi Bilägares Calle Carlquist är i Holland och provkör nya Toyota Aygo. Citybilen har fått helt nytt utseende och kan numera personifieras mera efter ägarens tycke och smak.
Vad är ditt första intryck av bilen?
– Det är en fin bil att titta på och den går bra. Sen ska jag nog avhålla mig från att säga något om vägljud då vägarna här är otroligt släta och fina.
 
Vad är nytt?
–  Utseendet och möjligheten att personifiera det med färgklickar på lister och andra detaljer är väl en av de större nyheterna. Karossen är helt ny men axelavståndet är samma som tidigare vilket kan antyda att det inte handlar om allt för mycket nytt under skalet.
 
Hur går bilen?
– Den känns pigg. Den trecylindriga motorn har fått en hästkraft mer mot föregående modell i övrigt är mycket sig likt. Nya Aygo ska vara lite snålare men det sägs även att det kommer en ekonomi-variant med lägre luftmotstånd senare.
 
Vad kommer nya Aygo att kosta?
– Från cirka 121 000 kronor, exakt datum för försäljningsstarten är inte satt ännu.
 
Diskutera: Vad tycker du om nya Toyota Aygo?  

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-06-18 20:21
Thommys

"Vad tycker du om nya Toyota Aygo? "

Ja vad ska jag säga? Den har fått en hästkraft till... Ska jag säga, wow? Hur tror Toyota att kunderna reagerar? Jo, de sätter högt betyg i Auto Index. Jag är imponerad av Toyotas pli på kunderna. Företaget får dem att säga ja tack och amen till allt. En hästkraft är inte fy skam. Det gäller att se det positivt. Köpare av andra märken hade buat.

#2 • Uppdaterat: 2014-06-18 20:24
Hackenbush

Köper man ekonomivarianten fölorar man troligen den extra nya hästkraften igen.

#3 • Uppdaterat: 2014-06-18 21:35
saabnisse

Jag tycker att ni verkar lite negativa.
Tänk på att den ju går att personifiera med färgklickar här och där!
Det gick ju förstås även på 50, 60-talets raggarbilar, men de var ju inte så populära bland övriga bilister.
Undrar hur det blir med den här?

#4 • Uppdaterat: 2014-06-18 22:36
Pi

Sen lär den väl vara klart tyngre än föregångaren - i alla fall om det finns nåt nyare säkerhetssystem inbyggt. Så slutsatsen torde bli att den är segare än föregångaren vilket i sig är en prestation...:)

#5 • Uppdaterat: 2014-06-19 11:21
Kandidat

Svårt att säga så mycket utan fler bilder och dessutom vill man ju till exempel veta hur vikten förändrats. Googlar jag runt lite verkar det som att den mycket väl kan vara LÄTTARE än föregångaren, vilket skulle vara trevligt om de samtidigt behållit säkerheten vilket mycket tyder på att de har.

Sedan ska sägas apropå Pis inlägg att den har i stort sett samma effekt som Volkswagen Up! men alltså inte omöjligt är 100 kilo lättare. Något som rimligen bör kännas av på prestandan!

#6 • Uppdaterat: 2014-06-19 18:32
Pi

Kandidat - "Behållit säkerheten" ? För en av marknadens säkerhetsmässigt sett sämsta bilar så måste vi nog kräva en avsevärd höjning av säkerhetsnivån istället speciellt om den skall konkurrera med VW Up och dess kusiner. Och rejält höjd säkerhetsnivå rimmar illa med lägre vikt....

#7 • Uppdaterat: 2014-06-19 21:41
Pi

Lite info om utföranden och priser i U.K - http://www.toyota.co.uk/new-cars/new-aygo
Det är rätt uppenbart att det är "customiseringsmöjligheter" och multimediasystem som skall sälja denna bil - inte säkerhetssystem vilket nog hade varit en bättre prioritering på en ny och liten bil.

#8 • Uppdaterat: 2014-06-23 19:29
Reverend Benny

Tror Toyota börjar få lite hybris som tror att dom kan ta ut dessa pengar för den bilen.

Jag gillar Aygo men för de pengarna så får jag en bil som är en storlek större och säkerligen rejält mkt roligare att köra.

#9 • Uppdaterat: 2014-06-23 23:06
Simon no1

@ Pi du skriver "För en av marknadens säkerhetsmässigt sett sämsta bilar" vad syftar du på då, du vet att denna bil var 4-stjärnig, samma betyg som BMW 5 serie så förklara gärna hur den kan vara bland de sämsta ????

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.