Nästa artikel
Direktrapport: Touareg nu snålare och starkare
Nyheter

Direktrapport: Touareg nu snålare och starkare

Publicerad 22 september 2014 (uppdaterad 23 september 2014)
Tommy Wahlström provkör ansiktslyfta Volkswagen Touareg.
Vi Bilägares Tommy Wahlström rapporterar direkt från München och provkörningen av uppdaterade Volkswagen Touareg.

Hej Tommy, är det en lika ruskig måndag i Tyskland som här hemma?
 – Det regnar lite till och från men det är nog inte lika mycket oväder som ni har där hemma.
 
Vad är nytt med Volkswagen Touareg för 2014?
 – Bilen har uppdaterats med ny front och akter samt med flera säkerhetsfunktioner som tidigare saknats. Numera finns Volkswagens multikollisionsbroms -som ser till att bilen inte rullar vidare efter en krock-  som standard. Utöver det finns både autobroms och vingelvarnare som tillval.
 
Kan vi vänta oss nyheter på motorsidan?

– Volkswagen Touareg V6 TDI har blivit starkare och snålare, den kvalar nu in under utsläppsnormen EU 6. Effekten är 262 hästkrafter och enligt Volkswagen själva är bränsleförbrukningen 6,6 l/100 km, vilket inte är så tokigt för en sådan här koloss.
 
När kommer bilen hit och vad kommer den att kosta?
– Den går att beställa redan nu men kommer till Sverige från och med november. Då kostar bilen från 524 900 kronor.
 
Diskutera: Vad tycker du om lyftet av Volkswagen Touareg?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-09-22 17:08
Andreas Jennersjö

Kommentarer har försvunnit på grund av underhåll av webbplatsen.

#2 • Uppdaterat: 2014-09-22 20:38
Tjalle

Nya Volvo XC90 liknar till karaktären både gamla och nya Touareg dvs alla tre billarna är könlösa - och i mitt tycke ointressanta.

#3 • Uppdaterat: 2014-09-22 21:31
Sven E

En Golf på anabola

#4 • Uppdaterat: 2014-09-23 08:53
Juppe

En Audi Q7 med trelitersdieseln ligger på ca 0.75 i snitt och då är det mycket stadskörning. Det är också en större och t yngre bil än Touareg. Långresor går den ner mot 0.6. Att hävda att VAG's dieslar skulle vara extra törstiga tyder bara på dålig koll.

#5 • Uppdaterat: 2014-09-23 09:00
jungfall

Den här artikeln tyder på annat...
http://teknikensvarld.se/bilarna-allt-samre-pa-att-halla-utlovad-forbrukning-118205/

#6 • Uppdaterat: 2014-09-23 09:13
Juppe

Gör den? Står ju inte ett knyst om VAG's dieslar där.

#7 • Uppdaterat: 2014-09-23 10:20
jungfall

Menade på att bmw suger. Och att millkylainen snackar i nattmössan som vanligt.

#8 • Uppdaterat: 2014-09-23 18:41
Swemba

Trevligast är nog helt klart VAG's trelisters dieselsexa. Den går silkeslent och i princip helt utan dieselknatter.
Snålast är nog Volvos VEA diesel.

#9 • Uppdaterat: 2014-09-22 18:11
milkylainen

Eller hur att en VW skulle hålla sin förbrukning... vw koncernens dieslar är de mest notoriska överförbrukarna på marknaden. Finns inte en chans att den här når under 0.9 i verkligheten (ca 40-50+). Har kört så många olika dieslar och vws är nästan alltid värst. Just nu är bmws och Volvos nya dieslar snålast. Sen kommer fiatgruppens dieslar. Sen en hög andra tillverkare och sist VW. Ibland sticker en asiat upp med en bra diesel. Men det är mer ett undantag än något annat.

Till vws försvar är deras moderna dieslar ofta tysta och har väldigt fin gångkultur. De är varvvilliga och mjuka även i kall väderlek.
De ger en bra "lyxkänsla" för att vara en diesel men saknar tjockt bottenvrid och har hög förbrukning.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.