Hej Tommy, du har bekantat dig med en uppdaterad version av Peugeot 508?
– Ja, å det är ju ansiktet det handlar mest om! 508:an har fått ny front och såväl strålkastare som bakljus har blivit uppdaterade. Under skalet har än mer hänt med nya motorer och växlellådor..
Vad har Peugeot 508 att komma med då?
– Komfort är ju på nåt sätt märkets signum och visst åker man skönt i 508. Dessutom får man fin formgivning på köpet. Peugeot 508 tillhör de snyggare bilarna i stora mellanklassen.
Har man lyckats göra 508:an helt modern då med uppdateringen?
– Nja, både och får jag väl säga om jag ska vara ärlig. Å ena sidan har den nya snåla dieselmotorer som uppfyller euro 6, å andra sidan saknar den moderniteter som autobroms och adaptiv farthållare.
När kommer bilen till Sverige och hur mycket kommer den att kosta?
– Bilen kommer inte förrän efter årsskiftet och Peugeot vill inte sätta något pris ännu. Man avvaktar ankomsten av konkurrenter som höstens nyheter VW Passat och Ford Mondeo, innan man sätter något pris.
Diskutera: Vad tycker du om Peugeot 508?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Väldigt snygg och ser absolut mer modern ut numera, men om det inte kommer en sedan modell till Sverige så skulle det vara en otroligt stor miss av Peugeot Sverige, dom kommer absolut tappa kunder och jag skulle vara en av dom.
Visst, jag gillar jag den lite mer städade designen som de nya peggorna har. Och i denna klassen så blir man nog vinnare då det är mkt tjänstebilsförare som man ska försöka sno åt sig.
Å andra sidan så kan jag sakna Peugeot's lite fräcka design som man började med iochmed modell 206 osv.
Den lite tyska designen (lyktor från passat, grill från volvo!?) känns lite halvtrist, men är sannolikt en vinnare i längden.
Och då den saknar en del modernt lull-lull som konkurenterna har så hamnar nog denna en bra bit under t.e.x. VW Passat vilket gynnar oss som köper bilen privat.
När det gäller sedan så spelar det nog inte så stor roll, toksvensken är ingen fan av sedanbilar då det går emot det praktiska tänkandet ;-)
Känns som en lågbudget-ansiktslyftning - i stort sett bara fronten av vad man ser av dessa bilder. Och att dom inte uppdaterar en bil i denna klass med minst autobroms och adaptiv farthållare är ett mysterium. Lär nog knappast bli nåt tjänstebilsalternativ som tar speciellt mycket marknad av Passat och V70. Även nya Mondeo är nog med all sannolikhet ett intressantare alternativ på både tjänstebils- och privatmarknaden.
Gillar Peugeots design. Autobroms är för sms-are .
Autobroms är främst för oss som ligger 2 m framför de som absolut måste sniffa framförvarande bil i baken - och jag uppskattar varje ny bil som kommer ut på vägarna och har autobroms. Det kommer att bespara många människor whiplash-skador med påföljande lidande.
Peugeot 508 är ingen storsäljare i Europa, varken som sedan eller kombi. Det är så att Peugeot arbetar på efterföljaren och det ser ut som att efterföljaren kommer bli i form av en 4 dörrars kupé-modell istället för en traditionell sedan eller kombi - detta innebär även att Peugeot kan ta ut ett högre pris och därmed tjäna mer pengar. Konceptet Peugeot Exalto visar på denna riktning. Kombin kommer i framtiden ersättas av nästa generation 5008, detta därför att PSA-gruppens minibussar går bra i Europa och ger bra intäkter till företaget. Sedan så har nya 308 SW visat sig ta kunder från 508 SW, inte minst på de marknader där Peugeot är som starkast. 308 SW uppfyller helt enkelt de flesta människors behov av komfort, utrymmen, låg förbrukning och ett bra pris. De som behöver mer komfort och större utrymmen än så, de väljer en minibuss istället.
Nu är jag medveten om att i Sverige så är minibussar en i praktiken död marknad, men det vore helt enkelt olönsamt för Peugeot att ta fram modeller enbart för Sverige.
Snygg vagn, skulle kunna tänka mig att provköra en.
Enligt Maria Lantz på Peugeot Sverige (2014-10-01) kommer det att gå att beställa en sedan om man så önskar.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.