Erik Rönnblom rapporterar direkt från Barcelona och provkörning av Mazda 2.
Vi Bilägares Erik Rönnblom rapporterar direkt från Barcelona och provkörningen av helt nya småbilen Mazda 2.
Hur är Mazdas nya minsting att köra?
– Hittills har jag bara kör den inne i Barcelona, men jag säga så mycket att jag som är 190 centimeter lång sitter väldigt bra i bilen. Ratten är ställbar på både höjden och längden och inredningen känns väl genomarbetad.
Vad är nytt i Mazda 2?
– Det här nu en bil byggd helt efter Mazdas Skyactive-filosofi som handlar om att bygga lätta och snåla bilar. Motorerna är exempelvis nyutvecklade 1,5 liters diesel- eller bensinfyror. Bränsleeffektiviteten i dessa ska vara förbättrad genom bland annat högre kompression för bensinarna och lägre kompression i dieslarna.
Hur är bilarna utrustade?
– Nya Mazda 2 har autobroms för stadstrafik och start- och stoppsystem som standard. Det går även att få bilarna med LED-strålkastare.
När kan bilen köpas här i Sverige och vad kommer den att kosta?
– Bilen kommer att finnas på den europeiska marknaden från och med i vår. I Sverige blir ingångspriset 130 000 kronor för bensinbilen med 75 hästkrafter. 90-hästarsvarianten är cirka 5 000 kronor dyrare och dieselbilen kommer bli dyrast enligt Mazda.
Diskutera: Vad tycker du om nya Mazda 2?
– Hittills har jag bara kör den inne i Barcelona, men jag säga så mycket att jag som är 190 centimeter lång sitter väldigt bra i bilen. Ratten är ställbar på både höjden och längden och inredningen känns väl genomarbetad.
Vad är nytt i Mazda 2?
– Det här nu en bil byggd helt efter Mazdas Skyactive-filosofi som handlar om att bygga lätta och snåla bilar. Motorerna är exempelvis nyutvecklade 1,5 liters diesel- eller bensinfyror. Bränsleeffektiviteten i dessa ska vara förbättrad genom bland annat högre kompression för bensinarna och lägre kompression i dieslarna.
Hur är bilarna utrustade?
– Nya Mazda 2 har autobroms för stadstrafik och start- och stoppsystem som standard. Det går även att få bilarna med LED-strålkastare.
När kan bilen köpas här i Sverige och vad kommer den att kosta?
– Bilen kommer att finnas på den europeiska marknaden från och med i vår. I Sverige blir ingångspriset 130 000 kronor för bensinbilen med 75 hästkrafter. 90-hästarsvarianten är cirka 5 000 kronor dyrare och dieselbilen kommer bli dyrast enligt Mazda.
Diskutera: Vad tycker du om nya Mazda 2?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ska bli spännande att se den i rörelse. Lite skeptisk till Kodo-designen på en så lite bil. Tyckte 3'an såg helknasig ut när den kom men har vant mig nu när man sett den i trafiken.
Känns nästan onödigt att ta in 75-hästarsmodellen när prisskillnaden upp till 90 är så liten. Om det är som det brukar vara så lär väl 90-hästaren vara bättre utrustad med.
Trevlig bil. Är den byggd i Mexiko? Tycker den är lagom som en andra bil i de familjer som behöver två bilar.
Leif, varför tror du att den kommer från Mexiko? Jag hade fått för mej att Mazda bara tillverkade i Japan, men det är kanske fel?
Intressant bil. Den är rätt snygg också. Bra priser. Vill veta mer!
Quattron:
http://www.mazda.se/nyheter/modellnyheter/mazda2/mazda-startar-tillverkning-av-mazda2-i-mexiko/
Faktiskt inte. Missat det också men tydligen så :P
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.