Audi A1 Sportback med nya trecylindriga motoralternativet 1,4 TDI på en slingrig fransk bergsväg.
Vi Bilägares Andreas Jennersjö är i Monaco och provkör den senaste varianten av Audi A1 Sportback. Här är första intrycken.
Hej Andreas, vad är nytt med Audi A1 Sportback från och med nästa år?
– I stort är det här samma femdörrarsversion av A1 som Audi presenterade 2012. Men det finns några tekniska nyheter och så har bilen fått skarpare linjer i fronten samt nya fram- och bakljus.
Kan du nämna några av de tekniska förändringarna?
– Största nyheterna är två nya trecylindriga motorer. Bensinaren 1,0 TFSI med 95 hästkrafter och dieseln 1,4 TDI med 90 hästkrafter är tänkta att fasa ut de minsta fyrcylindriga motorerna. Här har det jagats vikt för att få ner bränsleförbrukningen. Jag kan väl säga att i alla fall en av motorerna var en riktigt trevlig bekantskap, mer om det i tidningen!
När kommer uppdaterade A1 till Sverige och vad ska bilen kosta?
– Bilarna med fyrcylindriga motorerna och den trecylindriga dieseln finns från och med första kvartalet 2015 medan den trecylindriga bensinaren kommer under det andra. Lite senare väntas även utrustningsnivån ”Active” som får A1 att likna sina Allroad-syskon. Just nu har det inte nämnts några priser för den bensindrivna trecylindriga bilen men 1,4 TDI ska kosta från 187 800 kronor.
Diskutera: Vad tycker du om Audi A1 Sportback?
– I stort är det här samma femdörrarsversion av A1 som Audi presenterade 2012. Men det finns några tekniska nyheter och så har bilen fått skarpare linjer i fronten samt nya fram- och bakljus.
Kan du nämna några av de tekniska förändringarna?
– Största nyheterna är två nya trecylindriga motorer. Bensinaren 1,0 TFSI med 95 hästkrafter och dieseln 1,4 TDI med 90 hästkrafter är tänkta att fasa ut de minsta fyrcylindriga motorerna. Här har det jagats vikt för att få ner bränsleförbrukningen. Jag kan väl säga att i alla fall en av motorerna var en riktigt trevlig bekantskap, mer om det i tidningen!
När kommer uppdaterade A1 till Sverige och vad ska bilen kosta?
– Bilarna med fyrcylindriga motorerna och den trecylindriga dieseln finns från och med första kvartalet 2015 medan den trecylindriga bensinaren kommer under det andra. Lite senare väntas även utrustningsnivån ”Active” som får A1 att likna sina Allroad-syskon. Just nu har det inte nämnts några priser för den bensindrivna trecylindriga bilen men 1,4 TDI ska kosta från 187 800 kronor.
Diskutera: Vad tycker du om Audi A1 Sportback?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Varför har man kladdat dit postens färger?
Är det för att kompensera för den fullständiga avsaknaden av blanka detaljer?
Eller är man rädd för den färgstarka konkurrensen från Adam? ;o)
Audi vill kanske komma från tråkstämpeln och därför har man dekaltrimmat bilen! Eller så känner man trycket från andra tillverkare som dekaltrimmat sina nya småbilar som den här.
http://cached.imagescaler.hbpl.co.uk/resize/scaleHeight/655/offlinehbpl.hbpl.co.uk/galleries/RCW/C056.jpg
Jag gillar verkligen A1;an, och även om designen tyvärr blev lite stramare med uppdateringen så tycker jag ändå det är en av de snyggare småbilarna på marknaden designmässigt ihop med Adam och Mini.
Det som gör denna bilen så trevlig är att dom just plockat material och kvalitetskänsla från de större modellerna.
Tycker 3 dörrars är betydligt snyggare än 5 dörrars, men i sverige är 3 dörrars svårsåld.
Hoppas även Audi tar beslutet att även göra verklighet av hybrid konceptet med range extender som visades för några år sedan i en A1;a.
Är den dekaltrimningen från fabrik?
Isof den fulaste nånsin. Ser ut som nånting nånting en berusad hemmafixare satt dit för att "förädla" bilen.
Komiskt.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.