Den dyraste komponenten i en elbil är dess batteri, därför är det viktigt att veta hur mycket det kommer att degraderas med åren.
Att beräkna detta är svårt – batteriets livstid beror inte bara på hur det är uppbyggt, men också hur elbilen används, i vilka väderförhållanden, körsätt och laddrutiner.
– Det här är verkligen den heliga graalen, att förstå hur ett elektriskt fordons batteri presterar i nuläget – och att kunna förutse hur det kommer att prestera under kommande år. Det är kritiskt att veta för många branscher, säger Pete Bishop, vd för brittiska Silver Power Systems
De har tillsammans med bland andra Imperial College i London, bilföretaget London Electric Vehicle Company (LEVC) samt forsknings- och utvecklingsavdelningen på Watt Electric Vehicle Company har utvecklat en virtuell modell av ett elbilsbatteri länkat till en fysisk motpart som inte bara ska kunna leverera exakt data om batteriets hälsotillstånd i realtid utan också kunna förutse dess potentiella livstid.
Sammanlagt har kördata från 50 000 avverkade mil hämtats in från 50 eldrivna taxibilar från LEVC och en elektrisk sportbilsmodell från Watt Electric Vehicle Company. Datan har sedan analyserats av batteriforskare och en maskininlärningsplattform från Silver Power Systems för att skapa en "digital tvilling" av verkliga batterier.
Resultaten ska exempelvis kunna vara till hjälp för företag i utvecklingen av elbilar, samt för uthyrningsföretag som får en helhetsbild över elbilspoolens hälsotillstånd för att kunna optimera effektiviteten.
Andra förhoppningar är mer korrekta utformningar av batterigarantier och beräkningar av andrahandsvärdet. Silver Power Systems tror även att det kan vara nyttigt för elbilsägarna själva att ha tillgång till hur batteriet till deras bil mår.
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.