Nästa artikel
Dieselmotor som körs på vätgas kapar utsläppen
Nyheter

Dieselmotor som körs på vätgas kapar utsläppen

Publicerad 8 december 2022 (uppdaterad 8 december 2022)
Bilden visar en vanlig dieselmotor och inte den vätgasdrivna varianten i artikeln.
Forskare i Australien har tagit fram en ny teknik för att köra en vanlig dieselmotor på vätgas – något som kan kapa koldioxidutsläppet med nästan 86 procent.

Biltillverkarna lägger just nu miljardbelopp på att utveckla nya drivlinor som sänker utsläppen. De flesta fokuserar på batterielbilar, men det finns också flera andra satsningar som inte kommit lika långt men som ändå kan bli intressanta framöver.

Ett exempel är att köra existerande dieselbilar med vanliga förbränningsmotorer på vätgas. Det är något som ingenjörer på universitet i New South Wales i Australien nu försöker sig på.

Förbränningsmotorer som körs på vätgas är inget nytt – det är något som bland andra Toyota, Porsche och Renault experimenterar med. Tanken är att det ska sänka utsläppen utan att behöva investera i dyra bränsleceller som annars är vanligare i vätgasbilar.

”Den här tekniken kan spela en viktig roll i att köra klimatavtrycket betydligt mindre”

Men försöken hittills har oftast baserats på bensinmotorer, och nu vill forskarna istället köra en dieselmotor på en blandning av diesel och vätgas. Det skulle kunna bli en lösning för tyngre lastbilar, dieseldrivna tåglok eller lantbruksmaskiner där batterieldrift enligt vissa inte är någon effektiv lösning.

Sänker utsläppen

Att köra en dieselmotor delvis på vätgas kan sänka utsläppen med upp till 86 procent, enligt de australiska forskarna. Motorn de experimenterat med kan köras på en blandning av upp till 90 procent vätgas vilket ökar verkningsgraden med 26 procent.

– Vi har visat att vi kan ta dessa existerande dieselmotorer och konvertera dem till rena motorer som förbränner vätgas. Den här tekniken minskar koldioxidutsläppen betydligt och kan spela en viktig roll i att köra klimatavtrycket betydligt mindre, säger Shawn Kook, professor vid universitetet och en av författarna bakom studien.

Än så länge finns bara ett fåtal vätgasmackar i Sverige, men i vissa andra länder och regioner är infrastrukturen mer utbyggd.

Behövs särskilt system

Vätgas är i sig inget ”grönt” bränsle – hur låga utsläppen blir bestäms av hur vätgasen framställs. Det behövs också ett litet lagringssystem för vätgas i insprutningssystemet, vilket forskarna erkänner kan bli ett hinder.

Ett annat problem är att det nya systemet skulle producera mer kväveoxider, som är cancerframkallande, än en vanlig dieselmotor. För att lösa det problemet har forskarna tagit fram ett särskilt system som varierar mängden vätgas som används i bränslemixen.

Forskarna har patentskyddat motorn och hoppas kunna utveckla den för serietillverkning inom ett till två år.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (7)

  • 9 december 2022 saabnisse skrev: Christer Ad…
  • 9 december 2022 Säkert, det har funnits…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.