Nästa år kommer Jaguars nya 3-serie- och C-klassutmanare XE att rulla ut på vägarna. Bilen blir den första som får motorer från tillverkarens egenutvecklade Ingenium-familj. Nyligen presenterade Jaguar detaljer kring de nya motorerna för brittiska tidningen CAR.
Basen i Ingenium-programmet kallas AJ200D och bygger på principen med 500 kubikcentimeters volym per cylinder. Motorerna kommer alltså vara fyrcylindriga och två liter stora i basutförande och finnas som både diesel- och bensindrivna. Turboladdning är att vänta hos båda diesel- och bensinmotorerna med antingen dubbla sekventiella aggregat eller singelaggregat.
Jaguars ingenjörer stänger inte dörren för möjligheten att bygga en nerskalad trecylindrig version av AJ200D på cirka 1,5 liter eller att gå åt andra hållet med en sexcylindrig motor på cirka tre liter.
Ett av målen är att erbjuda minst en motor som släpper ut under 100 gram koldioxid per kilometer. Det ska bland annat åstadkommas genom 17 procent lägre friktion jämfört med motorerna som nu ersätts. Det här görs med hjälp av exempelvis effektivare rullager till kamaxlarna, även kylningen har förbättrats mot de tidigare motorerna. Numera kontrolleras olje- och vattenpumpens arbetsfrekvens elektroniskt.
Vikten har reducerats drastiskt mot de Fordmotorer som Ingenium-familjen ersätter, Jaguar menar att de bantat vikten på kraftkällorna cirka 80 kilo. Igenium-motorerna gör debut i mellanklass-sedanen XE nästa år men kommer sedan att spridas i Jaguar Land Rovers modellprogram.
Källa: CAR
Diskutera: Vad tycker du om Jaguars nya motorer?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.