För Stockholmsbilisterna har de varit ett stående inslag i många år nu: På motorvägsbroarna som går över Essingeöarna finns flera förhöjningar i vägbanan som nästan påminner om en sorts provisoriska farthinder.
Men vad är de egentligen till för? Vi ställde frågan till Joachim Jacobsson, projektledare på Trafikverket.
– De är till för att vi ska kunna jobba nattetid samtidigt som trafiken ska kunna flyta på dagtid. Mitt uppepå finns det luckor som man kan plocka bort. Under där finns det ett stort schakt där vi håller på och byter ut brofogarna, säger han.
Det har förekommit teorier om att de är någon form av farthinder, men det stämmer alltså inte?
– Ja, jag har hört talas om det, men det är absolut ingenting sådant. Guppen är gjorda för att man ska kunna köra över dem i angiven hastighet, alltså 70 km/h.
Essingeleden är Sveriges mest trafikerade vägsträcka – här passerar vanligtvis omkring 140 000 fordon varje dygn. Att stänga av vägen helt medan de 55 år gamla broarna repareras var alltså inte ett alternativ.
Nackdelen med att enbart kunna jobba på nätterna är att det tar lång tid. Arbetet med broskarvarna har pågått sedan 2017, och guppen kommer att vara kvar åtminstone ett år till.
– De som har legat en längre tid planerar vi att göra klart hösten 2023, säger Joachim Jacobsson.
Olika reparationsarbeten kommer att pågå på Essingeleden åtminstone till år 2024. Utöver broskarvarna ska även brostöd och brolager repareras. Det ska också utföras förstärkningsarbeten inne i bron.
Essingeleden öppnade för trafik år 1967, och var då dimensionerad för 80 000 fordon per dygn. Sedan dess har befolkningen i Stockholms län ökat från 1,4 till knappt 2,4 miljoner invånare, och trafikmängden nästan fördubblats.
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.