Enligt Opels svenske designer Fredrik Backman är det en utmaning att designa en suv så att insidan speglar den lite råare och robustare utsidan, utan att det blir för mycket.
Vi fick en pratstund med Fredrik Backman, den svenske designern som formgivit insidan på nya Opel Grandland X.
Fredrik, vad är du mest nöjd med i Grandland X?
– Att helheten fungerar så väl. Att vi uppfyllt Opel-attributen, med rätt materialmix och en välkomnande interiör. Det finns många dolda funktioner där som uppenbarar sig först vid användandet, till exempel att det på armstödet i dörren på insidan finns en exakt avgjutning av tumme och pekfinger. Och att dekoren runt pekskärmen fungerar som stöd för handflatan när du använder pekskärmen. Det är något du inte ser på en bild men märker när du använder det.
Vad har varit mest utmanande att designa på insidan av bilen?
– Något som jag tog med mig från när vi designade Astras interiör var att få till IntelliLink-systemet med pekskärmen. Att få den att se så tunn ut så att den svävar över luftmunstyckena var en otrolig utmaning i sig.
Grandland X ligger i tiden då den är väldigt suvifierad. Hur är det att designa insidan på sådana bilar, är det något speciellt man bör tänka på?
– Man får titta på vad som kännetecknar en crossover eller en suv och hur det passar till vårt märke. Exteriören på Grandland X är ju lite tuffare och robustare nertill och det återspeglas i lite mer fylligare former på insidan. Sen har vi ju även kontrastsömmarna som ska ge intrycket av sportutrustning.
Läs hela reportaget om Fredrik Backman och Opel Grandland X i nummer 12 av Vi Bilägare, som landar i butik den 5 september. Prenumeranter får den i brevlådan en vecka tidigare. Läs mer om prenumeration här.
Diskutera: Vad tycker du om Opel Grandland X?
– Att helheten fungerar så väl. Att vi uppfyllt Opel-attributen, med rätt materialmix och en välkomnande interiör. Det finns många dolda funktioner där som uppenbarar sig först vid användandet, till exempel att det på armstödet i dörren på insidan finns en exakt avgjutning av tumme och pekfinger. Och att dekoren runt pekskärmen fungerar som stöd för handflatan när du använder pekskärmen. Det är något du inte ser på en bild men märker när du använder det.
Vad har varit mest utmanande att designa på insidan av bilen?
– Något som jag tog med mig från när vi designade Astras interiör var att få till IntelliLink-systemet med pekskärmen. Att få den att se så tunn ut så att den svävar över luftmunstyckena var en otrolig utmaning i sig.
Grandland X ligger i tiden då den är väldigt suvifierad. Hur är det att designa insidan på sådana bilar, är det något speciellt man bör tänka på?
– Man får titta på vad som kännetecknar en crossover eller en suv och hur det passar till vårt märke. Exteriören på Grandland X är ju lite tuffare och robustare nertill och det återspeglas i lite mer fylligare former på insidan. Sen har vi ju även kontrastsömmarna som ska ge intrycket av sportutrustning.
Läs hela reportaget om Fredrik Backman och Opel Grandland X i nummer 12 av Vi Bilägare, som landar i butik den 5 september. Prenumeranter får den i brevlådan en vecka tidigare. Läs mer om prenumeration här.
Diskutera: Vad tycker du om Opel Grandland X?
Opel Grandland X
- Ny framhjulsdriven crossover i C-segmentet som har sin officiella premiär på bilsalongen IAA i Frankfurt den 14-24 september. Den dyker upp hos Opels svenska återförsäljare i slutet av oktober. Priser är inte fastställda än.
- Opel Grandland X är 20 centimeter längre än nyligen presenterade Crossland X. Bilen är 4,477 meter lång, 1,844 meter bred och 1,636 meter hög. I bagageutrymmet får det plats 514 liter och fälls sätena ökar det till 1652 liter.
- Bilen är bland annat utrustad med adaptiva LED-strålkastare, adaptiv farthållare, autobtoms som upptäcker fotgängare, trötthetsvarnare och personliga serviceassistenten Opel OnStar.
- Till en början erbjuds en 1,2-liters bensinturbo på 130 hästkrafter, antingen sexväxlad manuell eller automat i sex steg. Dieseln är på 1,6 liter och 120 hästkrafter och växellådan är även här sexväxlad manuell eller automat i sex steg. Förbrukningen enligt körcykeln NEDC sägs vara 0,55, respektive 0,46 liter per mil.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.