Elbilar har idag en bredare publik än tidigare. Med det förändras också bilden av ägarnas åsikt om vilka punkter som varit viktigast i valet av elbil. Det menar amerikanska J.D. Power som årligen genomför flera olika kvalitets- och kundundersökningar, riktade mot fordonssektorn.
I den aktuella undersökningen menar J.D. Power att i den växande gruppen av förstagångsägare av elbilar så har design och kvalitet haft större betydelse för val av elbil, än traditionella värden som exempelvis laddtider och räckvidd.
"Landskapet för elbilar ändras nu snabbt. Med nya modeller ökar också folkets intresse, där vi märker att nyare elbilar med en design som knyter an mot traditionella bilar med förbränningsmotorer tilltalar allt fler förstagångsköpare", beskriver J.D. Powers i ett uttalande.
Man konstaterar också att flera förstagångsägare till elbilar är benägna att jämföra elbilens byggkvalitet i direkt parallell med hur de upplevt kvalitén i fossildrivna bilar. Undersökningen visade också att förstagångsköparna ser låga driftskostnader och incitament som skattelättnader som de huvudsakliga anledningarna till varför man slutligen valt att köpa sig en elbil.
J.D. Power drar slutsatsen den förändrade konsumentbilden hos elbilsägare till stor del beror på att allt fler traditionella biltillverkare nu också på allvar gett sig in på elbilsmarknaden. Ett bredare utbud av elbilar gynnar förstås kunden som inte längre är låst till enskilda elbilsaktörer.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.