
Bilkoncernen BYD har hittills mest lanserat praktiska elbilar med suv-, sedan- eller halvkombikaross i Sverige.
Men i Kina döljer sig betydligt mer under BYD:s paraply, bland annat bilmärket Denza som ska satsa på design och hög tekniknivå och som BYD:s vice vd beskriver som ”tio gånger bättre än konkurrenterna”.
Nykomlingen Denza Z9 GT är en utmanare i ungefär samma klass som Porsche Taycan Sport Turismo och som även ska säljas i Europa. Det är en fyradörrars kombibil med ”shooting brake”-liknande kaross.


Hög effekt – och vikt
Den eldrivna versionen av Denza Z9 GT har 800-voltsteknik, 965 hästkrafter, vridmoment på 1 150 Nm och fyrhjulsdrift. 100 kWh-batteriet ger en räckvidd på 64 mil i den kinesiska körcykeln. Tjänstevikten är massiva 2,8 ton.
Bilen finns också som laddhybrid med en 2,0-liters bensinmotor. Då får köparna hålla tillgodo med ”bara” 870 hk och en elräckvidd på 20 mil.
Det finns också flera teknikfinesser, inte minst möjligheten för bilen att ”köras i sidled” eftersom bakhjulen kan vridas åt samma håll som framhjulen för att exempelvis komma in i trånga parkeringsluckor.
Vändcirkeln för den 5,18 meter långa bilen är bara 9,24 meter, jämfört med 9,8 meter för en Volkswagen Up. Men å andra sidan väger Denza nästan tre gånger mer än en Up.
Vad Denza Z9 GT ska kosta när den lanseras i Europa är oklart.
Kommentarer till artikeln (1)
- 2025-04-17 15:40 Ja så är det förbjudet att…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.