Nästa artikel
”Den utstrålar säkerhet”
Nyheter

”Den utstrålar säkerhet”

Publicerad 2 december 2015
Bra känsla i materialen på bilens insida, tycker Vi Bilägares reporter.
Vi Bilägares reporter Fredrik Diits Vikström befinner sig på S90-premiären på Volvos designcenter i Torslanda.
Hej Fredrik, hur är det i Göteborg?
– Tack bra! Alltid roligt med en ny Volvo. Det händer ju inte varje dag och det känns fortfarande lite högtidligt på något sätt.
 
Första intrycket av S90?
– Att det är en riktigt tjusig bil. Något helt annat än S80. Den utstrålar verkligen självsäkerhet. Det ska bli kul att se den ute på vägarna framöver.
 
Något särskilt du lagt märke till?
– Det finns ju hur mycket som helst att peka på. I nästa nummer av tidningen kommer jag att berätta mer, men en detalj är att Volvoemblemet blivit ytterligare lite större, eller åtminstone upplevs det så. Det ska verkligen synas att här kommer en Volvo! En annan spännande nyhet, som Volvofolket är väldigt stolta över, är autobromsen som kan upptäcka och bromsa för vilda djur. Det är väl bara att konstatera att Volvo fortsätter att ligga i täten när det gäller säkerhet.
 
Har du hunnit kika in insidan?
– Bara lite kort men den ser riktigt läcker ut, dömt av utförandet i bilen som visas här i designcentret. Bra känsla i materialen. Upplägget är likt nya XC90, de flesta funktionerna styrs med pekskärmen i mitten på instrumentbrädan, men Volvo har faktiskt ändrat ett och annat. Ventilationens utblås är vertikala i stället för horisontella, linjerna är lite annorlunda.
 
Vad tror du – kan det här bli något?
– Varför inte? Det blir ju ingen folkbil i Sverige, en stor sedan som kostar omkring 400 000 kronor står väl inte överst på svenskarnas bilshopparlista, för Sverige blir kombin V90 som visas i mars nästa år förstås betydligt mer intressant. Priset är för övrigt inte fastställt. Men i USA och Kina, där borde Volvo kunna locka en och annan bilköpare. Lätt blir det däremot inte. Audi, BMW och Mercedes är svåra konkurrenter. Sedan ska man inte underskatta symbolvärdet i en stor lyxig sedan, en sådan måste man nästan ha om man gör anspråk på att vara ett prestigemärke.

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-12-07 12:40
lsoderlund

Många verkar vara helt lyriska. Jag tar detta med viss skepsis, för som ALLTID när det kommer till Volvo så väljer de att visa upp de bästa de kan frambringa inför journalister. Visst är bilen fin, men jag tror absolut inte att man får bilen på bilderna för 400kkr. Den börjar på 400kkr, hur ser utrustningen ut då? Ser den lika "Tjusig" ut då? Med 15" alufälgar, vit solid lack, tygklädsel och en 4" infoskärm?

Är väl den som kommer att se ut med ett business-paket eller "momentum/Kinect som Volvo väljer kalla sina "mindre fina" paket.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.