Vi Bilägare har tidigare skrivit om Land Rover DC100, konceptbilen för nästa generation Defender, som visades på bilsalongen i Frankfurt i september i år. Då var detaljerna kring konceptbilen sparsmakade.
Nu har dock några av Land Rovers planer för konceptbilen avslöjats i ett reportage av Aol Autos Translogic. Samtidigt poängteras att dessa är funktioner som övervägs av Land Rover, de är med andra ord inte skrivna i sten. De funktioner som finns i tankarna är dock allt annat än blygsamma.
Bland funderingarna finns en utveckling av Land Rovers system för anpassning av chassi och växling till rådande vägförhållanden, Terrain response. Arbetsnamnet är Auto terrain response och systemet går, precis som namnet antyder, ut på att anpassningen ska ske automatiskt genom användning av HD-kameror och sensorer. Dessutom ska systemet kunna generera en 3D-karta som visar den säkraste vägen genom en terräng.
Utfällbara dubbar
En annan funktion som planeras är inspirerad från det marina, nämligen ett ekolod som mäter vattendjup och ger hastighetsrekommendationer, samtidigt som bilens höjd justeras. Dessutom vill Land Rover utveckla däck med en inre luftkammare, vilket möjliggör dubbar som kan fällas in och ut efter behov.
Nästa generation Land Rover Defender beräknas gå i produktion 2015. Om någon del av den minst sagt ambitiösa teknik som planeras kommer att ingå i den återstår dock att se.
Diskutera: Vad tycker du om Land Rovers idéer?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Defender kanske var i behov av att bytsas ut men varför göra om manliga, råbarkade och charmiga Defender till en dussinbil med tv-spelskänsla?
Däck med utfällbara dubbar - coolt! Det har jag väntat på sedan jag såg det i en James Bond-film.
Ingenjörerna på Land Rover spelar på tok för mycket tv-spel
L-R går från klarhet till klarhet - Discovery 4, Freelander 2 och R-R Evoque visar vad det "nya" Land Rover vill åstadkomma! (För er som ej är så insatta kan nämnas att L-R koncernen i pricip, idag, är ett helt annat bolag än vad det var så sent som år 2005. Alla modeller som jag räknat upp ovan är av god kvalitet med rejäla terrängprestanda - något som även ViB har uppmärksammat vid olika tester. Det skall bli roligt att följa tillkomsten av Defender 2!
Jo för så där kommer den ju se ut sen ;)
Sen kan den väl vara kapabel offroad utan att se ut som nåt en traktortillverkare byggt av överblivna bitar :p Provsatt en ny Defender för nåt år sen och - offroadprestandan till trots, så måste man ju vara något form av stofil eller extremanglofil om man ska betala de pengarna de vill ha för den bilen. Jag menar - mittkonsollens förvaringsfack var en unica-box! Hade de gjort den mer snikig i utförandet hade den haft hasp till dörrarna och lådbilsstyrning medels snöre.
För övrigt tror jag inte stora råbarkade manliga bilar säljer så bra framöver. Ser ju hur det gick för Hummer tex.
tja.. Det verkar ju påhittigt. Sen kan man ju undra över hur länge vissa finesser håller - som de där dubbarna. Och var någonstans utnyttjar man de speciella terrängegenskaperna?
Roger!
En Defender - eller nya Defender 2 - köpar man om man behöver en extremt kompetent terrängbil med grotesk dragförmåga. De har sålt rätt bra sedan sent 1940-tal och det lär finnas köpare för dem framöver också.
Vill minnas att ViB tog upp nuvarande Defender som en extrem bil i två klasser: den svenska bilmarknadens största dragförmåga samt den bil som på den svenska marknaden har lägst toppfart (120km/h vill jag minnas.)
Jo jo det är jag med på. Men det är fortfarande en neandertalbil med alldeles för hög prislapp.
Lyxar man till den lite, inte nödvändigtvis till Range Rover-nivå nu då, men ändå gör den "uthärdlig" så känns nog prislappen mer motiverad.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.