Nästa artikel
De trotsar Volvos ointresse – säljer gasdrivna bilar
Nyheter

De trotsar Volvos ointresse – säljer gasdrivna bilar

Publicerad 19 augusti 2021 (uppdaterad 19 augusti 2021)
Volvo slutade sälja gasdrivna bilar 2018. Nu är de tillbaka på marknaden i händerna på ett oberoende företag.
Volvo slutade med gasbilar år 2018, men BRC Sweden i Trollhättan ser fortfarande en marknad för det klimatsmarta drivmedlet.

Artikeln är uppdaterad.

För tre år sedan slutade Volvo sälja gasdrivna bilar för att ”satsa framåt” och i stället fokusera på eldrift. Men företaget BRC Sweden i Trollhättan ser en fortsatt efterfrågan på gasbilar i Sverige och erbjuder sedan i somras gaskonverterade Volvo V60 och V90. XC60 står näst på tur.

– Det finns ett sug, framför allt på taxi- och tjänstebilsmarknaden. Den största målgruppen är kommuner, landsting och tjänstebilsförare men vi vill givetvis även sälja till privatpersoner, säger Jimmy Björk, platschef på BRC Sweden, till Vi Bilägare.

Företaget gör sedan tidigare gaskonverteringar av Ford- och Suzukimodeller. Båda dessa säljs officiellt hos biltillverkarnas återförsäljare. Men Volvo säger att de inte intresserade av något samarbete.
– Vi slutade att tillverka biogasbilar för flera år sedan och vårt fulla fokus är nu att bli helt elektriska, meddelar Volvos pressavdelning.

BRC Sweden lovar dock att nybilsgarantin inte påverkas av konverteringen, och de har en egen garanti som täcker eventuella skador i gassystemet.

Gastankarna installeras under bagagerumsgolvet. Det innebär att lastutrymmet blir något mindre, men golvet förblir plant. Räckvidden på gas varierar mellan 30 och 40 mil beroende på modell. Räckvidden på bensin påverkas inte – den totala räckvidden blir alltså långt över 100 mil.

Med processen för registreringsbesiktning inräknad är leveranstiden för en gaskonverterad bil omkring tre veckor efter det att BRC Sweden får utgångsobjektet levererat till sig. Konverteringen kostar drygt 50.000 kronor plus moms.

Gasbilar ger dock en klimatbonus på 10.000 kronor vid köp, och är undantagna från malusskatten som för en bensindriven Volvo V60 B4 är ungefär 9.000 kronor per år de första tre åren. Årsskatten för en gaskonverterad Volvo är mellan 700 och 900 kronor per år, enligt BRC Sweden.

Även om merparten av den fordonsgas som säljs i Europa är fossil naturgas är drivmedlet i Sverige i stort sett helt klimatneutralt. År 2020 bestod svensk fordonsgas till 95 procent av biogas, som är helt förnybar och tillverkas av biologiska restprodukter från exempelvis livsmedels- och jordbruksindustrin.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (4)

  • 19 augusti 2021 En stor eloge till BRC…
  • 19 augusti 2021 SnookerPro har helt rätt,…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.