Totalt sett tillkom 31.919 nya personbilar i maj 2019. Det är 15,3 procent lägre jämfört med samma period i fjol. Enligt branschorganisationen Bil Sweden, som sammanställt statistiken, var nedgången väntad, eftersom förra årets införande av nya skattesystemet bonus-malus trissade upp nyregistreringarna inför 1 juli 2018.
När det gäller drivmedel var 35,5 procent av de nya bilarna i maj dieselbilar och 46,1 bensinbilar. Vidare utgjorde elhybriderna 7,8 procent, laddhybriderna 5,3 procent och andelen elbilar var 3,8 procent. 1,4 procent av maj månads nyregistreringar var gasbilar.
Diskutera: Vad tycker du om statistiken?
(Placering, modell, typ, antal registreringar)
1. Kia Niro, laddhybrid, 406 st.
2. Mitsubishi Outlander, laddhybrid, 365 st.
3. Renault Zoe, elbil, 199 st.
4. Tesla Model 3, elbil, 198 st.
5. Kia Optima, laddhybrid, 196 st.
6. Volvo S/V60, laddhybrid, 166 st.
7. Kia e-Niro, elbil, 140 st.
8. BMW i3, elbil, 138 st.
9. Tesla Model S, elbil, 112 st.
10. Kia e-Soul, elbil, 109 st.
Klimatbonusbilar definieras som elbilar, laddhybrider med koldioxidutsläpp max 60 g/km och gasbilar oavsett koldioxidutsläpp, som nyregistrerats från 1 juli 2018.
(Placering, märke, antal registreringar, marknadsandel 2019)
1. Volvo: 6235 st, 19,1%
2. Volkswagen: 3556 st, 12,7%
3. Kia: 2308 st, 7,5%
4. Toyota: 2231 st, 5,9%
5. BMW: 2067 st, 6,1%
6. Audi: 1929 st, 5,6%
7. Skoda: 1685 st, 5,4%
8. Mercedes: 1331 st, 6,6%
9. Renault: 1261 st, 3,3%
10. Ford: 897 st, 2,8%
(Placering, modell, antal registreringar)
1. Volvo S/V60: 2316 st.
2. Volvo S/V90: 1152 st.
3. Volkswagen Golf: 1143 st.
4. Volvo XC60: 1065 st.
5. Volvo V40: 1027 st.
6. Kia Niro: 807 st.
7. Volkswagen Tiguan: 773 st.
8. Toyota RAV4: 726 st.
9. Volkswagen Passat: 587 st.
10. Toyota Corolla: 553 st.
Bil Sweden har i sin nyregistreringsstatistik för personbilar endast förstagångsregistreringar av bilar som tillverkats under de tre senaste åren. Direktimporterade bilar eller andra äldre bilar som registreras för första gången i Sverige ingår inte.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Topp 10 listan stämmer inte riktigt, det är Corolla som är den 10:e mest sålda bilmodellen i maj med 553 enheter.
Källa:http://www.bilsweden.se/storage/ma/4978653eaa2d41f68022ed0814fabb88/ec2cefbb43254f398a9409162177bee0/PDF/6F06372CB42A16EE16A1213098C8D72698B9B084/bilmodeller_topplista.maj19.PDF?MediaArchive_ForceDownload=true
Tack vad bra att du såg. Jag har ändrat i listan.
Var är Volvo XC40, CAR OF THE YEAR, säljer den så dåligt?
Att nån köper gamla V40 är en gåta!
Eftersom nästan alla elhybrider och laddhybrider har bensinmotorer så blir andelen bilar med bensinmotorer nära 60%.
Undrar hur det känns för Hyundai att det är det lilla syskonet som säljer bäst. Att de har 4 av 10 av bonusbilarna är imponerande. De borde stjäla kunder av varandra.
Toyota som tidigare var favorit bland de som ville ha ett bra miljöval finns inte ens på kartan.
Re (#5) Det hänger nog ihop med att Toyota inte erbjuder särskilt många bilar som kan få klimatbonusen från staten. Enligt Bilsweden är de bara två stycken, Prius laddhybrid och bränslecellsfordonet Mirai.
http://www.bilsweden.se/miljo-sakerhet/miljobilar/miljobilslista
En annan iakttagelse är att av de tio mest sålda klimatbonusbilarna så är sex stycken renodlade elfordon. Bara fyra är laddhybrider. Jag gissar att från och med år 2022-23 någon gång finns det inte en enda laddhybrid kvar på den listan.
MVH AL
Var är Volvo XC40? Blev den ingen hit i Sverige?
Ja XC40 är ett frågetecken. Kan den ha blivit utskåpad av Rav4:an?
@Stonebreaker m.fl.
XC40 är den 10:e mest sålda bilen i Sverige Jan-Maj, se topplistan i min tidigare länk.
Kia borde ligga hyfsat till på totala utsläpp från sina farkoster ?? Utsläpp på pappret alltså.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.