Aston Martin DBX Concept visades upp på bilsalongen i Genève 2015.
Aston Martin valde Wales för produktionen av nya crossovern.
Vid förra årets Genèvesalong visade Aston Martin upp crossoverkonceptet DBX. När bilen nu ska sättas i produktion valde man Storbritannien som tillverkningsland. Enligt Automotive News fanns förslag på att förlägga tillverkningen i Alabama i USA eller i mellanöstern.
Men det blev till slut ett gammalt flygfält i St Athan i Wales som föll Aston Martin i smaken. Det ska börja byggas en ny fabrik på platsen 2017 och produktionsstart för DBX blir 2020. Aston Martin räknar med att tillverka 5000 bilar årligen. Detta ska skapa 1000 nya arbetstillfällen och ytterligare 3000 jobb indirekt.
– Under vår 103-åriga historia har Aston Martin blivit kända för att göra vackra handgjorda bilar i England. Som ett stort brittisk företag ser vi fram emot St Athan att ansluta Gaydon som vårt andra centrum av handgjorda tillverkningskvalitet, säger Aston Martins vd, Andrew Palmer.
Diskutera: Kommer Aston Martin DBX att bli en framgång tror du?
Men det blev till slut ett gammalt flygfält i St Athan i Wales som föll Aston Martin i smaken. Det ska börja byggas en ny fabrik på platsen 2017 och produktionsstart för DBX blir 2020. Aston Martin räknar med att tillverka 5000 bilar årligen. Detta ska skapa 1000 nya arbetstillfällen och ytterligare 3000 jobb indirekt.
– Under vår 103-åriga historia har Aston Martin blivit kända för att göra vackra handgjorda bilar i England. Som ett stort brittisk företag ser vi fram emot St Athan att ansluta Gaydon som vårt andra centrum av handgjorda tillverkningskvalitet, säger Aston Martins vd, Andrew Palmer.
Diskutera: Kommer Aston Martin DBX att bli en framgång tror du?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Kan ju tycka att denna biltyp är ett enda stort feltänk...
Jag menar att man köper en opraktisk, snudd på oanvändbar bil för att den ska vara just opraktisk och oanvändbar vilket en ren sportbil oftast är, det är ju liksom hela poängen med biltypen.
Tror inte många står där hos Aston-handlaren och tänker att om den bara hade haft ett lite högre insteg så jag kommit in i den på ett inte fullt så obekvämt sätt så hade jag köpt den, låt vara att hela sportbilskonceptet går förlorat men det må vara ett offer jag är villig att göra på bekvämlighetens altare...
Varför inte titta på en ren suv direkt istället...
Vilket missfoster!(ursäkta utrycket.) Poängen med en sportbil som konceptet bygger på är låg bil, nära vägen för bra väghållning och kontakt med vägbanan.
Antningen bygger man en sportbil eller en SUV, detta är pinsamt för anrika Aston Martin.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.