I fjol beslutade Nokia att stänga sin utvecklingsavdelning i Köpenhamn, vilket innebar att 950 personer miste jobbet. Det är personal därifrån Volvo nu anställer i samband med att man etablerar ett utvecklingskontor inom HMI, Human Machine Interface, i den danska huvudstaden.
Forskning inom HMI syftar till att göra gränssnittet mellan användare och teknik lättare att använda och enligt Volvo är det ett område som nu är högprioriterat.
– Vi har mycket höga ambitioner inom HMI och det är ett av de områden där vi vill växa som mest och ha det bästa erbjudandet på marknaden. Etableringen av utvecklingskontoret i Köpenhamn är ett utmärkt tillskott för att nå våra mål, säger Peter Mertens, utvecklingschef Volvo Personvagnar.
Ungefär 20 specialister ska anställas till Köpenhamnkontoret.
Diskutera: Vad tycker du om Volvos satsning?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
De kan ju börja med att göra ratten mer harmonisk, alltså mer svart gärna helsvart med tanke på alla jä'vla andra lister i bilen. Detta rör till ett som fasen. Sedan finns mkt mkt mer att förbättra bara på intrumentbrädan...
Enligt mig borde man satsa på att göra bilarna mer körglada och snåla istället. Helt fel prioritering.
Men ngt gott kanske kommer ur detta, nu kanske man slipper se samma instrumentering och inredning i alla modeller.
Ergonomi, och där inkluderar jag synergonomi och beteendevetenskap, är viktiga saker. Att vara okunnig är inte detsamma som att vara opåverkad.
Här var ju Saab länge den stora förebilden.
Viktigt eller inte, så finns det i alla fall totalt onödiga missar.
När tittar man på en varvräknare under körning? Jo, när man vill kolla växlingspunkter - i vart fall tittar man på den högra delen av mätaren. Alltså bör mätaren sitta till vänster för att få det viktigaste området närmast mitten.
Rimligen tittar man mest på hastighetsmätaren för att stämma av mot hastighetsbegränsningar, och det området hittar man huvudsakligen till vänster på den mätaren. Alltså ska hastighetsmätaren sitta till höger (om den inte sitter i mitten, förstås).
Vad har Volvo (och en del andra) för argument för att göra tvärtom?
Detta var bara ett litet exempel.
Någon måste ju ha tänt ut placeringarna - så varför inte tänka rätt när man ändå håller på.
Runt 1970 plockade man bort kromblänkande signalhornsringar och annat bjäfs från synfältet - allt i säkerhetens namn.
Nu är dumheterna tillbaka. Ventilationsöppningar speglar sig i sidorutorna. Stora alumiumfärgade sjok glänser starkt i ögonen.
Ja, det förekommer till och med att instrumentpanelens ovansida speglar sig i framrutan som i sin tur lutar så mycket att det blir ännu svårare att undvika speglingar. Lutningen innebär också att vattendroppar och annat skymmer mer än annars - bortsett från obehaget att ha rutans överkant nära pannbenet.
De flesta reglage har inbyggd belysning, men varför har allt fler diffuserande röd belysning istället för vit eller ljust gul till grön? Och varför pyttig text när man kan använda stora, tydliga symboler (där ju de flesta standardiserats).
I mitt nattarbete har jag ofta möjlighet att skriva en hel del - alltså gör jag det.
Låt mig en gång för alla reda ut det här med röd instrumentbelysning.
Flera har säkert hört att man använder röd belysning för att inte störa mörkerseendet.
Vi har i princip tre olika typer av färgreceptorer, tappar, precis som i alla videosystem (kameror, tv med mera). Det är ganska lätt att göra branta rödfilter och därmed påverkas i huvudsak endast en av de tre typerna. De två andra behåller mörkerseendet. Det är alltså tanken. Nu stämmer det inte helt, eftersom ögat alltid styrs av det starkaste ljuset.
Resonemanget gäller i vart fall endast det centrala seendet, den gula fläcken. I periferin saknar det helt betydelse, eftersom där endast finns stavar (som inte reagerar på olika färger).
En komplikation för övrigt, är att det röda frekvensbandet är där vi kräver mest ljus. Minst är det i det gulgröna. (Det förskjuts lite beroende på om det är ljust eller mörkt.)
Nu spelar inget av det här ändå någon roll, eftersom vi har strålkastare på bilen. Något regelrätt mörkerseende blir det aldrig tal om.
Åter en dublett. (Tror jag råkade dubbelklicka.)
Man borde kunna ta bort sin kommentar helt.
Roy!
Dina reflektioner över förarens ergonomi är ungefär samma som mina tankebanor och din sammanfattning över mörkerseende är nog vad de flesta av oss också har fått lära oss från Bl.a vår militärtjänstgöring där allt som hade med mörkerövning att göra skulle vara med röd belysning.
Däremot tror jag att när det gäller mörkerkörning så spelar idag färgen på vår instrumentbelysning mindre roll eftersom man i stort sett alla bilar idag kan ställa ljusstyrkan på instrumenten till en nivå vi finner behaglig.
Dessutom så har vi ofta mötande trafik som fördärvar vårt mörkerseende med både halv och helljus. (detta påpekar Roy med)
Idag är det nog mest en smaksak vad man gillar för färg på instrumentbelysningen.
Jag har blå instrumentbelysning i min bil och jag finner den behaglig medan jag vet att andra avskyr det.
Vit färg torde vara den sämsta instrumentbelysningsfärgen såvida man inte skruvar ner ljusstyrkan ganska rejält.
Knapparna i min bil har röd färg och endast ikoner vilket är helt ok tycker jag.
Eftersom många bilar idag har väldigt små knappar till funktioner blir det liksom Roy skriver väldigt pluttigt med text på dessa och knappast lättläst.
När det gäller gruppering av knappar i bilarna idag tycker jag att det är väldigt skilda skolor på detta. En del bilar har vettigt grupperade knappar där det är lätt att hitta den funktion man vill justera medan andra verkar ha spritt ut knappar på måfå i ett försök att få det att se häftigt ut eller just bara gått på design. Lyckligtvis är det inte ofta man behöver pilla på knapparna i bilen om man har en nyare hyfsat utrustad bil eftersom det mesta är automatisk (ljus, klimatkontroll, farthållare och annat) De få funktioner man behöver använda finns i och runt ratten.
Med Opels nya led-matris-strålkastare behöver man inte ens bry sig om avbländning eller dimljus eftersom dessa led-matris-strålkastare anpassar sig till omgivningen.
http://www.teknikensvarld.se/2012/03/30/29921/opel-visar-led-matris-stralkastare--framtiden-ser-ljus-ut/
Dessa strålkastare är de enda jag sett på senare tid som verkligen gör skäl för namnet nyutvecklade strålkastare.
Roys reflektioner intämmer jag oftast i. Kloka ord som uppskattas av alla åldrar. T o m av oss troll.
Hackenbush tar upp detta med gruppering av reglage och knappar - nog så viktigt.
En rad med identiskt utformade knappar på samma avstånd från varandra - hur smart är det? Jag reagerade mot det redan på 70-talet, då i en Jaguar. under en tid verkade de flesta tillverkare ha tänkt till, Nu återfinns dumheterna till och med i snabbgående bilar där det borde vara extra viktigt att snabbt hitta rätt, som i Porsche Panamera.
Det här med färger på instrumentbelysning är dessvärre inte bara en smaksak. Jag är inte ensam om att uppleva rött som väldigt diffuserande. Min hypotes är att det kan bero på att färre tappar exiteras så att bilden blir mer grovkornig, får lägre upplösning.
Man bör eftersträva maximal kontrast, så vitt borde vara det optimala. Gult till grönt är också OK, eftersom ögat har störst känslighet där. Blågrönt är också tänkbart. Alltid i mycket ljusa nyanser. Sen är det ju bara att sänka ljusstyrkan för dem som så önskar.
Jag har även tankar om att i större utsträckning använda vissa klara färger och geometriska former som komplement för att förstärka budskapet, men det tänker jag inte ta här.
Jag tycker att Volvo ska öppna för alla att lämna synpunkter, inte bara danskar. Det är ju gratis att ta emot förslag.
Bilen på bilden har en bildskärmsinstrumentering där man själv kan välja vad man helst vill se. Är inte det bra? Vi har ju olika intressen.
Dessutom ska man avdramatisera snacket om alla knappar. 99% av allt jag behöver gör jag ju med rattknapparna och spakarna.
Instrumentbelysningen på kvällen ser jag inga problem med, den väljer man ju kontrast på, men på dagen kan det bli problem på våra breddgrader när solen står lågt och träffar bildskärmarna. Då är det viktigt att de är djupt försänkta och rätt vinklade. Volvos går ju automatiskt upp på full ljusstyrka när det blir ljust ute.
Till ergonomin räknas också säten och in och urstigning. Där finns mycket att göra. Evigt tjat om benutrymmen för långbenta. Men vi som har korta ben är bortglömda. Och vi är väldigt många i den här världen. Där har volvo varit ett föredöme som låtit framkanten på sätet vara vinklingsbart så att man kan med hjälp av raka ben slippa ha ratten i magen. Skulle det vara dyrt att göra pedalstället flyttbart som på vissa lyxbilar? Ska man dessutom kliva ur bilen på en trång parkering med sätet långt fram så hamnar foten i nåt tjockt dörrfack. Kan inte nedre främre delen av förardörren va så tunn som möjligt så att man kan nå marken.
Sen har jag tjogvis av andra synpunkter på bilars ergonomi. Men jag är ju svensk och får inte va me.
För de som inte vet vilken färg som passar bäst eller vill byta färg ofta på instrumentbelysningen kan jag ge ett tips. I den nya Ford Mustang kan man skifta mellan 125 olika färger och där torde finnas någon färg man gillar.
Om man sen gillar bilen är en annan sak.
Annars får jag nog hålla med Roy, om jag kan undvika röd belysning är det bra.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.