Nästa artikel
Dåliga förare bakom olyckorna
Nyheter

Dåliga förare bakom olyckorna

Publicerad 17 juni 2014 (uppdaterad 17 juni 2014)
93 procent av svenskarna tror att förarens kompetens är vanligaste orsaken bakom bilolyckor.
Förarens förmåga är vanligaste orsaken bakom bilolyckor enligt nordborna, det är ett av resultaten i en enkätundersökning från däcktillverkaren Goodyear.
Det råder enighet om att förarens kompetens är den vanligaste orsaken bakom bilolyckor. I alla fall om man ser till svaren från de nordbor som deltagit i årets upplaga av Goodyears däckbarometer. Svenskarna är de som är mest övertygade om detta. Hela 93 procent av dem tror att det ligger till på det viset. Det går att jämföra med Norge och Finland där motsvarande siffra är 83 procent. I Danmark är det en något lägre andel som är av den övertygelsen, 77 procent.
 
Den näst största anledningen till olyckor är drog- eller alkoholpåverkan, enligt danskar, finländare, norrmän och svenskar. Även här är svenskarna mest övertygade om saken (82 procent), följt av finländarna (77 procent). Både norrmän (65 procent) och danskar (62 procent) tar lite lättare på detta.
 
Däckens kvalitet tycks även den vara en relativt viktig parameter bakom om olyckan är framme eller ej. Av svenskarna anser 70 procent detta, respektive drygt 50 procent i de övriga nordiska länderna.
 
Fortkörning anses dock vara en förhållandevis harmlös företeelse i det här avseendet. Inte ens hälften av dem som svarat ser några risker med att köra fortare än vad hastighetsbegränsningen tillåter. Gasgladast är norrmännen, av dem tror endast 13 procent att fortkörning är den vanligaste orsaken bakom olyckor i trafiken.
 
Resultaten grundar sig på enkätsvar från 4 200 konsumenter i åldrarna 25 till 59 år. Enkäten har gått ut till personer i Estland, Lettland, Litauen, Sverige, Norge, Danmark och Finland.
 
Diskutera: Vad tror du är vanligaste orsaken till att en bilolycka sker?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-06-17 16:00
Swemba

Vad är en dålig förare? En förare som orsakar olyckor? I så fall bör de ju även innefattas av drog- och alkoholpåverkade och förare som är övertrötta eller medicinerade, då dessa aldrig skulle ha satt sig i en bil från början. Lägg även till "dåliga" förare som tar onödiga risker, är okoncentrerade, fipplar med annat (mobil m.m) och det blir rätt uppenbart att det är just "dåliga" förare som orsakar olyckorna. Vad skulle det annars vara?

Edit: blev lite upprepning av det som Jes skrev nedan ...

#2 • Uppdaterat: 2014-06-17 16:06
1storstark

De 7 procenten som inte anser att föraren orsakar flest olyckor är troligen journalister. Man läser nästan dagligen, vintertid i tidningen, att "olyckan berodde på halkan!"

#3 • Uppdaterat: 2014-06-17 21:56
Lason1

Förarens kompetens måste ju ändå, hur man än vrider och vänder på det, spela roll eftersom det sker så många olyckor just i halka...

#4 • Uppdaterat: 2024-05-13 23:49
Gäst (ej verifierad)

Föraren tror jag är den absolut vanligaste orsaken till olyckor och en dålig förare är en som överkattar sin förmåga och bl a kör för fort i förhållande även till övriga förutsättningar. Helt riskfritt är aldrig bilkörning, men man kan med sunt förnuft minska risken för en olycka högst väsentligt. Men många verkar tyvärr söka spänning i livet genom att köra mer riskbenäget och därmed med mindre marginaler.

#5 • Uppdaterat: 2014-06-18 07:17
1storstark

Många anser att "står det 110 på skylten så ska banne mig alla hålla minst 110" oavsett snö, halka, dimma mm. Det är sådant tänk som orsakar olyckor. Inte själva snön, halkan eller dimman! Alltså - föraren har ansvaret!

#6 • Uppdaterat: 2014-06-18 07:57
Thommys

Det är klart att föraren har en stor betydelse. Det handlar både om att inte ta risker och att kunna förutse situationer samt hur reaktionssnabb och alert en förare är. En bra förare ser inte bara till att inte hamna i dåliga situationer själv utan räddar även upp situationer som andar orsakat. Föraren har sedan hjälp av teknik i bilen som tar vid när gränsen passerat.

Att ha lämpliga däck för situationen är viktigt. Men eftersom olika däck är bra vid olika situationer går det inte att säga att ett vist märke är att föredra. Däcken ska generellt sett vara bra i de flest situationer.

Ju fler tillfällen som en förare utsätts för risker desto större risk är att det slutar illa. Det betyder att ju färre som kör med alkohol i kroppen desto mindre risk är det att krocka.

#7 • Uppdaterat: 2014-06-18 09:01
Rikard

Undrar hur dom 70% resonerar när dom tycker däcken är en orsak, det är väl förarens ansvar o ha koll på bilens däck, eller köra efter dom däck man har.

#8 • Uppdaterat: 2014-06-18 10:33
Hackenbush

Idag är det mycket olyckor p.g.a. ouppmärksamhet tror jag. Man pillar på Gps:en, infotainmentsystemet, sms:ar i telefon och det gör ju inte bilisterna uppmärksamma precis.

#9 • Uppdaterat: 2014-06-19 19:33
lsoderlund

Många borde inte få ha ett körkort i min mening. Många av är med om olyckor har oftast en motpart. Endera är det en själv som orsakat olycken eller motparten. 1 av dessa är en dålig förare, den andra har bara haft ren otur att möta den dåliga föraren. Singelolyckor handlar bara om dåliga förare (man är en dålig föraren om man kör under berusning av något form, samma gäller droger). Att ligga 10 för fort på en 110 väg som är fri ser inte jag som ett större problem.

Givetvis kan olyckan alltid vara framme, men åker man av vägen utan någon motpart, så ja, vad ska man säga, lämna tillbaka körkortet till bingolotto? Kolla bara på vilken större parkering som helst, finns massor av folk som inte borde få ha sitt körkort. Kan man inte parkera sin bil i en parkeringsruta, ja då kan du absolut inte kontrollera din bil i farter över 0km/h.

Samma gäller folk som använder släp. Kan man inte backa med släp, skall man inte köra släp. Än mindre om man inte har koll på vikter. Kolla bara alla som drar hästsläp och dylikt, ofast väger släpen mer än vad deras bilar får dra. Jag menar hur måga åker inte omkring med ett boggisläp med två hästar i med en v70 som dragbil? 9 fall av 10 har dem inte BE behörighet, och oftast får bilen inte ens dra så tungt. Värt att tänka på är även att XC90, XC60 och XC70 knappt får dra ett normalt hyrsläp som mackarna hyr ut på vanligt B-kort!!! XC60 får bara dra 960kg på b-kort.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.