Alliansen Renault-Nissan och Mercedes moderbolag Daimler ska tillsammans utveckla en ny fyrcylindrig bensinmotor, meddelar biltillverkarna i ett uttalande. Motorn kommer att vara direktinsprutad, försedd med turboaggregat och debutera i produktionsbilar med start 2016, men i övrigt är inga specifikationer kända.
Dessutom ska Daimler utveckla växellådor för användning i bilar från Nissan och lyxbilsmärket Infiniti. Samarbetet innebär delade utvecklingskostnader och större volymer, eftertraktade effekter på den vikande bilmarknaden i Europa.
Renault-Nissan och Daimler ingick en strategisk allians våren 2010. Enligt denna ska tillverkarna bland annat ta fram en ny plattform för nästa Smart Fortwo och Renault Twingo och utveckla skåpbilen Mercedes Citan, baserad på Renault Kangoo.
Diskutera: Vad tycker du om samarbetet?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det bli väl bra,..kommer folk då att säga att Mercorna har Renault motorer medan det ligger Mercedesmotorer i Renault och Nissan? ;)
Om kunden kommer i en tysk bil för att kolla på en ny Mercedes- Renault-Nissan så är motorn en Mercedes. Om kunden kommer i en japansk bil är det en Nissan-motor. Om kunden kommer i en fransk bil är det en Nissan-motor om inte kunden har basker och en liten mustasch då är det en Renault-motor.
Redan i dag sitter en diesel från Renault i nya A-klass. 180-modellen med manuell växellåda är en Mercedes-anpassad Renaultmotor på 1,5 liter. 180-modellen med automatlåda har dock Mercedes egna diesel på 1,8 liter.
Jag fattar inte att Renault går in i denna allians. Deras motorer, som är byggda som lastbilsmotorer, med våta cylinderfoder, vilket gör dem nästan outslitliga, kommer nu sannolikt bli samma skräp som Mercedes motorer; "Det ska kännas bra, men är mer eller mindre skräp".
Och PSA har börjat "höja kvaliteten" på sina bilar = gör som Audi och andra tyska premiummärken; importerar delar från hela världen och sätter ihop till en motor, som de tror ska fungera bra och länge. Men det kommer de inte att göra. Det kommer finnas flera svaga länkar, som man kunnat undvika genom bättre kommunikation och geografisk närhet för tester etc. om man gjort som tidigare = haft nästan bara franska delar i motorerna. Jag misstänker/befarar att PSA:s "kvalitetssatsning" är att göra som Audi, Mercedes m.fl.; Fixa en hög känsla av kvalitet i kupén/på instrumentpanelen, men sänk den verkliga kvalitén på resten; motor, växellåda, kablagelösningar etc.
Fransmännen har valt fel väg, om detta skulle visa sig stämma. Höj gärna kvalitetskänslan, men låt den verkliga kvalitén vara minst lika bra som hittills.
Jag vet från förstahandskälla, att Mercedes lyxigaste V8-motor/motorer är byggda exakt som en Briggs & Strattongräsklippare; borrning direkt i godset, och lite nickasidbeläggning på det, men INGA smörjräfflor i cylinderkanterna = nickasiden slits snabbt bort och sen sliter kolvarna på godset, det blir vändkanter i cylindrarna och motorn dricker/ryker olja och man får renovera. Fullständigt lurendrejeri!
"Tyskarna" har hjärntvättat oss. Audi lägger t.ex. 50 000:- på reklam för varje såld bil! Allt för att vi ska förstå hur bra den tyska kvaliteten är. Galvsläpp, rost och skärande bensinmotorer sticks det under stol med.
Nej, skall fransmännen höja kvaliteten på sina bilar, så ska den höjas på riktigt, inte lurerihöjas, som en del tyska märken gör.
Mycket intressant info detta "erifog" och om detta stämmer ytterligare ett tragiskt bevis för de stora företagens kortsiktiga vinstmaskineri. Tyvärr har franska bilar inget vidare rykte och att Audi bara är "design utan funktion" vet ju alla redan. BMW lär ha mycket elfel efter ett par år.
Det vore intressant att veta hur dessa samarbeten går till då det skall utvecklas motorer och hela modelserier ...
Vem tillverkar och utvecklar vad? ...
Många vill ju t.e.x gärna säga att det ligger Bmw motorer i vissa bilar ifrån PSA ( även handlarna )
På andra hållet är det inte lika populärt dock ... ;)
VTI-motorerna på 1,4 och 1,6 liter som används av PSA-gruppen och BMW (i Mini och 1-serien, har utvecklats tillsammans med BMW och tillverkas av BMW. Det är också den motor som, iaf i 1,6 version, har haft en del problem i sina tidiga versioner.. Det sägs vara löst nu, men det känns ju lite symptomatiskt att PSA-gruppen jobbar med BMW och så blir resultatet en motor som i de första årgångarna har en del problem.. när PSA:s egna 1,6 motorer har varit av hög kvalitet... ok, lite tråkiga kanske men hög tillförlitlighet och lång hållbarhet. VTI-motorerna kanske är roligare, men inte bättre kvalitetsmässigt...
Dieslarna, däremot, gör de själva och det ska de ha heder av och de säljer dessa till andra som Ford, Volvo, Jaguar med flera... Både Ford och Volvo har gjort modifieringar av dessa för att passa sina modellers karaktär, men det är ändå i grunden en PSA-motor. Det är en väldigt bra motor.
Renault gör också bra motorer, riktigt bra motorer. Jag minns att en tidning plockade isär en Mégane II som hade gått över 10 000 mil, kanske var 15 000 jag minns inte så noga, och man synade dem invändigt och utvändigt för att se slitaget. Man uppfattade motorn (1,6 16V) som i praktiken nyskick och presterade mycket fint i mätningarna, även säkerhetsutrustningen var typ nyskick. Det var någon av de tyska tidningarna som gjorde detta, tror det var Autobild.. det var några år sedan..
Och Renault gör väldigt fina dieslar.
erifog, läs ditt inlägg igen och fundera lite över dina uppstötningar ... Även Eco har problem med uppstötningar men inte lika kraftiga. Men nu känner också jag av en uppstötning - ska fransk krångelskit hamna i en Mercedes? Alla vet ju hur värdelösa franska bilar är.
Och så kom Raphael, fansosernas fransos.
Så franska (Renault) bilar har oförtjänt dåligt rykte och tyska (Mercedes) oförtjänt bra? Fast det som sägs alltmer om tyska tillverkare är ju problem, problem efter ett par år. Kan det vara växtvärk som med japanerna? Fakta vs känslor ojoj hur ska detta sluta? Som tur är sjunker ju bilförsäljningen så då sållas väl de "sämsta" ut och miljoner blir arbetslösa. Allt för att man ska köpa en Skoda med extra plast = Audi:)
PSA-dieseln är faktiskt en konstaterat mycket bra motor - i alla avseenden.
Minns förresten Peugeot 404 som hade kromade cylinderfoder - inte så vanligt.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.