I helgen väntas snö på flera ställen i landet. Det här ska du tänka på när du skiftar däck.
SMHI:s prognos för de närmaste dagarna innehåller stora nederbördsmängder – snö eller blötsnö – i Götaland. Även längs Norrlandskusten varnar man för en snökanon och minusgrader är att vänta.
Däcktillverkaren Nokian Tyres ger några goda råd till den som är i däckbytartagen. Det första är att kolla mönsterdjupet – minst tre millimeter ska det vara på vinterdäck. Det är också viktigt att kontrollera lufttrycket.
– Lufttrycket på vinterdäck bör kontrolleras och justeras innan de monteras på bilen. Det vanliga är att man först monterar däcken och därefter åker till bensinstationen för att kontrollera lufttrycket. Risken är att om ett eller fler däck har alldeles för lågt lufttryck när de monteras på bilen så kan de skadas när man kör till bensinstationen, säger Emil Sundholm, produktchef på Nokian Tyres.
Däcktillverkaren Nokian Tyres ger några goda råd till den som är i däckbytartagen. Det första är att kolla mönsterdjupet – minst tre millimeter ska det vara på vinterdäck. Det är också viktigt att kontrollera lufttrycket.
– Lufttrycket på vinterdäck bör kontrolleras och justeras innan de monteras på bilen. Det vanliga är att man först monterar däcken och därefter åker till bensinstationen för att kontrollera lufttrycket. Risken är att om ett eller fler däck har alldeles för lågt lufttryck när de monteras på bilen så kan de skadas när man kör till bensinstationen, säger Emil Sundholm, produktchef på Nokian Tyres.
För den som använder dubbdäck gäller det att undersöka dubbslitaget. Enligt reglerna får antalet dubbar inte variera mer än 25 procent mellan de fyra däcken.
– Kontrollera hur många dubbar som finns kvar på däcket samt dubbutsticket, alltså hur högt ut dubbarna står från slitbanan. Dubbutsticket brukar öka på drivdäcken, på en framhjulsdriven bil brukar framdäcken ha högre dubbutstick än bakdäcken. Dubbutsticket kan jämnas ut genom att skifta framdäcken bak och tvärtom med jämna mellanrum, säger Emil Sundholm.
De som kör med dubbfritt ska istället titta närmare på lamellernas utseende. Det som ger friktionsdäcken bra grepp är skarpa lamellkanter och mjuk gummiblandning. Om lamellerna är låga och kunterna runda, samt om däcket är hårt istället mjukt så ger det dåligt vintergrepp.
Slutligen ger Nokian Tyres rådet att skifta hjulen fram till bak och tvärtom efter 600 – 800 mils körning för jämnare slitage.
Diskutera: Har du bytt till vinterdäck än?
Prenumerant: Läs Vi Bilägares kompletta test av dubbdäck och friktionsdäck 2018 på vibilagare.se/fri. Du behöver prenumerationsnummer och postnummer.
– Kontrollera hur många dubbar som finns kvar på däcket samt dubbutsticket, alltså hur högt ut dubbarna står från slitbanan. Dubbutsticket brukar öka på drivdäcken, på en framhjulsdriven bil brukar framdäcken ha högre dubbutstick än bakdäcken. Dubbutsticket kan jämnas ut genom att skifta framdäcken bak och tvärtom med jämna mellanrum, säger Emil Sundholm.
De som kör med dubbfritt ska istället titta närmare på lamellernas utseende. Det som ger friktionsdäcken bra grepp är skarpa lamellkanter och mjuk gummiblandning. Om lamellerna är låga och kunterna runda, samt om däcket är hårt istället mjukt så ger det dåligt vintergrepp.
Slutligen ger Nokian Tyres rådet att skifta hjulen fram till bak och tvärtom efter 600 – 800 mils körning för jämnare slitage.
Diskutera: Har du bytt till vinterdäck än?
Prenumerant: Läs Vi Bilägares kompletta test av dubbdäck och friktionsdäck 2018 på vibilagare.se/fri. Du behöver prenumerationsnummer och postnummer.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.