Just nu förbereds årets stora däckrazzia, som inleds den 1 september.
Däckrazzian är frivillig för bilisterna och görs i samband med att polisen gör en vanlig trafikkontroll. På grund av coronaspridningen har personalen vid däckkontrollen tillgång till handsprit och skyddsmaterial.
Vid däckrazziorna samlas också statistik in, exempelvis om mönsterdjup, lufttryck och andelen bilar med vinterdäck på sommaren.
En vanlig miss som många bilister gör är att köra på dubbfria vinterdäck under hela året, något som avslöjats i däckrazzian. Förra året hade till exempel var sjunde bil som undersöktes i Göteborg vinterdäck på sommaren.
Tester som VTI genomfört visar att nya dubbfria vinterdäck av nordisk typ har 15–20 procent längre bromssträcka på sommaren jämfört med sommardäck av motsvarande kvalitet, både på torr och våt väg. Det är också något Vi Bilägare testat med obehagligt resultat.
Året innan avslöjades också att var sjunde bilist körde på däck med minst 30 procent lägre lufttryck än rekommenderat, något som riskerar att halvera livslängden på däcken vilket ökar kostnaderna för bilägaren som oftare måste köpa nya däck.
Läs också: Test: Så farliga är vinterdäck på sommaren
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Kontrollera däcktrycket ofta! Kontrollera djupet på däckmönster... och har du riktigt gamla däck, så bör dessa också bytas pga gummi åldras och blir sämre med åren.
Har läst nu testet som nämns i artikeln.
Att slänga alla dubbfria vinterdäck in i en och samma påse känns inte seriöst av en biltidning. Själv kör jag dubbfria året runt pga av de dåliga vägarna. Mjukare gummi gör att bilen inte är lika spårkänslig och framförallt är det tystare inne i bilen. Men jag kör inte sportigt och håller bra avstånd till bilen framför, gillar inte bli överraskad.
Men då gäller det att välja vinterdäck med längsgående spår, då kommer köregenskaperna lite mera likna sommardäckens.
Självklart gäller det annat för folk som bor längre bort från storstäderna, där man kör oftare i packad snö. Där är ju riktiga vinterdäck ett måste.
Vet inte om man kan lita på "däcktrycksvarnaren" som finns i dom flesta moderna bilar. Jag gör det i alla fall. Nu är det snart dags för vinterdäck - och då skall den kalibreras igen. Brukar ta ngn mil innan det är gjort.
Det var enklare förr, då åkte man med slicks året om och däcktrycket var enkelt att kolla.
Var däcket platt bytte man även om det kändes onödigt eftersom det bara var platt på ett ställe.
Fick man ut 200 mil på samma däck var man nöjd, sedan var det till gummiverkstan och ett nytt slicks för 20-30:-
Man kollade noga så att inte alla cordlager slitits ut, då kunde det bli däckexplosion och då fick man kosta på en ny slang för 25:-!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.