Däcktillverkaren Goodyear har tagit fram ett konceptdäck som ska ladda din elbil när du kör.
Goodyear har tagit fram ett nytt koncept kallat BH03, där värmen som uppstår i däcket omvandlas till ström för att ladda elbilen när du kör.
Tekniken uppges fungera under normala körförhållanden, men vi bjuds inte på några detaljer om hur mycket energi det skulle kunna handla om. Goodyear framhåller dock att innovationen skulle vara ännu en pusselbit i att förbättra elbilars räckvidd.
Diskutera: Vad tror ni om idén med ”eldäck”?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag tror att det blir en väldigt dyr "generator" med relativt låg effekt dessutom. En bil med sådana sulor är det nog bäst att byta bort ett bra tag innan sulorna är utslitna...
Jag tror det är effektivare med ett litet vindkraftverk på taket. Det blir ju en evighetsmaskin! Ju fortare man kör ju mer ström får man!
Goodyear kanske just har uppfunnit evighetsmaskinen!
Poshpanda: Finns redan!
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article269634.ece
http://teknikensvarld.se/stotdamparna-som-laddar-bilen-med-energi-118148/
Varför inte förslaget som V:s överintelligenta politker framförde?
https://www.youtube.com/watch?v=xa2Cag9OrHc
Kan man inte uppfinna en generator som drivs av bilens motor ;)
Oerhört dumt att tro på att ett sådant däck skulle kunna tillverkas och säljas för rimliga pengar. Det här är enbart reklam ifrån Goodyear,likt den reklam ifrån biltillverkare som visar fantasibilar som aldrig är tänkta att tillverkas.
Elbilen bör kunna säljas för samma pengar som en sedvanlig bil driven med bensin/diesel och dess underhållskostnader bör dessutom vara betydligt lägre för att kompensera för de brister i räckvidden som dessa fordon har.
c k
Värmen som uppstår i däcket på grund av gummits hysteres försvinner idag som en ren förlust. Om man via piezoelement kan återvinna en del av denna värme till elkraft så är det inte ett skapande av ny energi utan bara en minskning av en annars uppkommen energiförlust ur systemet. Rullmotståndet är inte en försumbar energimängd utan är en påtaglig del av bränsleförbrukningen. Det finns således en energimässig vinst att göra för elbilens räckvidd.
Sedan kan jag hålla med Mistro (även om jag inte är lika kategorisk :-) ) - det blir nog dyrt i förhållande till den energiåterföring man uppnår.
Min inställning är att det borde vara mer effektivt att satsa på att utveckla bättre däck med en lägre hysteres för en given greppnivå istället för att försöka återvinna en del av den energi man schabblar bort i första läget.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.