Två bilverkstäder har lyft upp Teslabilar på fel sätt för att byta däck och råkade sätta domkraften i batteriet, enligt ett pressmeddelande från Sverige Fordonsverkstäders Förening (SFVF).
I det ena fallet blev en bil i Norge inlöst av försäkringsbolaget för 865 000 kr. I det andra fallet, på en svensk bilverkstad, kunde det inte uteslutas att batteripaketet eller skyddsramen inte utsatts för skada, och därför måste verkstaden nu ta den eventuella kostnaden som kan uppstå om problemet blir värre.
Både bilen och verkstaden var försäkrad, vilket inte alltid är fallet med företag som byter däck extremt billigt. Verkstaden måste agera fackmannamässigt, till exempel genom att ta reda på hur bilen ska lyftas upp och vilken utrustning som ska användas.
– Om bilägaren använder sig av ett ”företag” som inte har en försäkring, vilket är högst troligt om skifteskostnaden är onormalt låg, och batteriet skadas, vad gäller då? Om det leder till att bilen måste lösas in, vem ska då betala?, säger SFVF:s vd Bo Ericsson.
Även om elbilar har särskilda skyddsplattor som ska skona batteripaketet från skador kan det uppstå situationer där plattan inte ger tillräckligt skydd. Det fick till exempel en norsk elbilsägare erfara tidigare i år, när han upptäckte ett litet hål i bottenplattan som visade sig kosta 350 000 kr att reparera.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.